BLACK MIRROR E O EPISÓDIO ENGENHARIA REVERSA

RELAÇÃO COM O CASO DO JOVEM NEGRO TORTURADO EM SÃO PAULO

Authors

Keywords:

Black Mirror; Racismo; Discurso de Ódio.

Abstract

The present work aims to analyze the relations of the episode Reverse Engineering, of the British series Black Mirror, with the case of the young man who was tortured in the back of a supermarket in São Paulo for stealing a chocolate bar; as well as hate speech as a resonance of the transmission of what happened on social networks. The text will be dedicated to revealing the sequels of the long-suffering and long-suffering years of racism - arising from the process of enslavement in Brazil - that affected and still affect the life and experiences of black people on national soil, highlighting the importance of the presence of this debate in the country. Brazilian basic education. The methodological approach was through literary review and hate speech analysis. The criticality about the conceptions of false superiority of races imposed in the 16th century and ratified by contemporary society results in the reflection of the space of the black people and their power to break the foundations of racism rooted in Brazilian soil.

Author Biographies

Telma Brito Rocha, Faced UFBA

Degree in Pedagogy - UFBA (2002), Doctorate in Education - UFBA (2010), with the thesis Scr @ ps of hate in Orkut: cyberbullying contexts and resonances of the virtual violence that hits the teacher. She is a teacher of Didactics of Department II of the Faculty of Education of the Federal University of Bahia. Member of the open FORMACCE research group - Curriculum and Training Research Group. Email: telmabr@gmail.com  
     

Cleyton Williams Golveia da Silva Brandão, Universidade Federal da Bahia

Graduating in Pedagogy from the Federal University of Bahia (UFBA). Graduating in Journalism at Salvador University. Scholarship holder of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarship (PIBIC / UFBA).

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BILHEIRO, Ivan. A Legitimação Teológica do Sistema de Escravidão Negra no Brasil: Congruência com o Estado Para uma Ideologia Escravocrata. Juiz de Fora: 2008. Disponível em: https://www.cesjf.br/revistas/cesrevista/edicoes/2008/a_legitimacao.pdf. Acesso em: 02 dez. 2019.

BRANDÃO, C. W. G. S.; CRUZ, D. A. C. S. O Passado Negado e o Presente Axiológico de Mulheres Negras: mudanças sócio-antropológicas na história. Salvador: 2015.

BRASIL. Decreto-Lei 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 31 dez. 1940. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848.htm Acesso em: 02 dez. 2019.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de Agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências.
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12711.htm. Acesso em: 02 Dez. 2019.

BRASIL. LEI no 9.455, de 07 de abril de 2007. Define os crimes de tortura e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9455.htm/. Acesso em: 02 dez. 2019.

CANDAU, Vera Maria. Memórias, Diálogos e Buscas: aprendendo e ensinando. Educação Unisinos, v. 12, n.3, p. 174-181, 2008.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COSTA, Jurandir Freire. Violência e psicanálise. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

GOMES, Laurentino. Escravidão: do primeiro leilão de cativos em Portugal até a morte de Zumbi dos Palmares. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2019.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Atlas da Violência 2019. Disponível em:http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=34784&Itemid=432. Acesso em: 25/11/2019.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.

MARTINO, Luis Mauro Sa. Teorias das Mídias Digitais. Linguagens, ambientes e redes. Petropólis, Vozes: 2014

MINKA, Jamu. Cadernos Negros: os melhores poemas. São Paulo: Quilombhoje, 1978.

REIS, João José. Rebelião Escrava no Brasil. São Paulo: Cia das Letras, 2012.

RIBEIRO, Djamila. Quem Tem Medo do Feminismo Negro?. São Paulo: Cia das Letras, 2018.

ROCHA, Telma Brito. Cyberbullying: ódio, violência virtual e profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.

SANTOS, Marco Aurélio Moura Dos. O Discurso de Ódio nas Redes Sociais. São Paulo: Lura Editorial, 2016.

SCHWARCZ, Lilia M.; GOMES, Flávio. Dicionário da Escravidão e Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SILVA, Ana Célia. A discriminação do negro no livro didático. Salvador: CED – Centro Editorial Didático e CEAO - Centro de Estudos Afro - Orientais, 1995, p 34; 47; 135.

SOUZA, Neusa Santos. Torna-se Negro: ou as vicitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

Published

2020-05-29

How to Cite

ROCHA, T. B.; SILVA BRANDÃO, C. W. G. da . BLACK MIRROR E O EPISÓDIO ENGENHARIA REVERSA: RELAÇÃO COM O CASO DO JOVEM NEGRO TORTURADO EM SÃO PAULO. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 34–42, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3199. Acesso em: 17 aug. 2024.