Body, gender and sexuality in Black Mirror: audiovisual cartographies

CARTOGRAFIAS AUDIOVISUAIS

Authors

Keywords:

normatividades; subjetivação; pedagogias; interseccionalidade

Abstract

Just like the telenovelas of the past in Latin America, international series are today a productive cultural artifact in the tangle of semiotic and discursive flows that dispute / forge the production of subjectivities in major Western cultures. In this article, steming from a from a media device, we have analyzed the tensions involving  the production of identity and difference as a potent element in studies of post-critical education, mapping issues of gender and sexuality (in intersectionality with other difference markers) that appear with greater emphasis in some episodes of the British series Black Mirror. This way, our cartographic route follows the following productions: "National Anthem", "Shut up and dance", "San Junipero", "Arkangel" and "Hang the DJ". We trust that, regardless of the intention of the people who created it, as it is consumed by hundreds of millions of people in different parts of the world, these episodes and their themes become part of moral disputes in the most diverse international and national arenas, interfering in the educational process of the populations.

References

ALVES, N. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, outubro-dezembro, p. 1195-1212, 2010.

BUTLER, J. Le récit de soi. Paris: Editions PUF, 2005.

DELEUZE, G. “Écrivain, non: Un Nouveau Cartographe”. Critique, n. 343, 1975, p. 1207-1227.

DELEUZE, G. Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis. Revista Latinoamericana, n. 13, 2006.

FELIPE, J. Afinal, que é mesmo pedófilo? Cadernos Pagu (26), Campinas, janeiro-junho, 2006, p. 201-223.

FOUCAULT, M. Sobre a genealogia da ética: uma revisão do trabalho. In: DREYFUS, H e RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

_____________. História da sexualidade. A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1997.

_____________. Os anormais: curso no College de France (1974-1975) / Michel Foucault : tradução Eduardo Brandão. - São Paulo: Martins Fontes. 2001.

_____________. Foucault. [1984a]. In: FOUCAULT, Michel. Dits et écrits II, 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001.

_____________. Le souci de la vérité. [1984b]. In: FOUCAULT, Michel. Dits et écrits II, 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001.

_____________. Michel Foucault, une interview: sexe, pouvoir et la politique de l´indentité. [1984c]. In: FOUCAULT, Michel. Dits et écrits II, 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001

_____________. Une esthétique de l´existence. [1984d]. In: FOUCAULT, Michel. Dits et écrits II, 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001.

_____________. História da sexualidade. O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 2012.

GAGNON, J. O uso explícito e implícito da perspectiva da roteirização nas pesquisas sobre a sexualidade (1991). In: ______. Uma interpretação do desejo: ensaios sobre o estudo da sexualidade. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.

GALLINDO, D.; MILIOLI, D.; PERES, W. S.. Alianças multiespécie e subjetivações trans-humanas: leituras cruzadas a partir da performance ´quando todos calam´, de Berna Reale. IN LESSA, P; GALLINDO, D (orgs). Feminismos, animalismos e veganismo. Maringa: Editora da UEM, 2017, p. 95-118.

LOURO, G. Heteronormatividade e Homofobia. In: JUNQUEIRA, R. D. (org) Diversidade sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/ Secad/Unesco, 2009. p. 85-93.

MEYER, D; KLEIN, C; DAL´IGNA, MC; ALVARENGA, LF. Vulnerabilidade, gênero e políticas sociais: a feminização da inclusão social. Estudos Feministas, Florianópolis, 22(3): 885-904, setembro-dezembro, 2014.

POCAHY, F. 'Vem meu menino, deixa eu causar inveja': ressignificações de si nas transas do sexo tarifado. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro), v.11, p.122 - 154, 2012.

__________. Gênero e sexualidade em interseccionalidades nos/com os cotidianos da educação e(m) saúde: carto-genealogias da diferença. Projeto de Pesquisa – Jovem Cientista do Nosso Estado, Rio de Janeiro, 2018 (no prelo).

RICH, A. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Revista Bagoas, 2010, n.5, p. 17-44.

RUBIN, G.; BUTLER, J. Tráfico sexual: entrevista. Cadernos Pagu, 2003, n.21, p.157-209.

SOARES, Maria da Conceição Silva. O audiovisual como dispositivo de pesquisa nos/com os cotidianos das escolas. Visualidades – Ver. Do Programa de Mestrado em Cultura Visual, v.14, p. 80-103, 2016.

Published

2020-05-29

How to Cite

POCAHY, F.; CRUZ, T. Body, gender and sexuality in Black Mirror: audiovisual cartographies: CARTOGRAFIAS AUDIOVISUAIS. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 91–108, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/2836. Acesso em: 17 aug. 2024.