YOUTH, ADULT AND ELDERLY EDUCATION
DEVELOPMENT OF LITERATURE-MEDIATED LEARNING
Keywords:
Literacy. Reading. Writing. Literature. EJAIAbstract
The present article considers the studies developed from an ongoing research project that was approved by EDITAL MAIS EXTENSÃO Nº 02/2018 – PROEXAE/UEMA, and whose objective is to use the literature to promote the construction of formative spaces that contribute to the process of reflection on the importance of reading and writing as a social practice in AldeiasAltas – MA city, more specifically in the modality of teaching directed to young people, adults and the elderly with little schooling. In this perspective, theoretical readings by Durante (1978), Lajolo (1999), Freire (2005; 2011), Schwartz (2012), Candido (2004) and others, were taken, in order to obtain necessary subsidies not only for the acquisition of the knowledge of the target audience, but also with the intention of elaborating effective actions.
Downloads
References
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ___. Vários Escritos. 4 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2004.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: Literatura e senso
comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
DURANTE, Marta. Alfabetização de adultos: leitura e produção de textos. Porto Alegre: Grupo A, 1998.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e estatística. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/. Acesso em: 18 de agosto de 2019.
LAJOLO, M. Do Mundo da Leitura para a Leitura do Mundo. São Paulo: Ática, 1999.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SCHWARTZ, Suzana. Alfabetização de jovens e adultos: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2012.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2009.
ZEN, Maria Isabel H. Dalla; XAVIER, Maria Luisa M. (Orgs.); Clarice Salete Traversini; et al. Alfabeletrar: Fundamentos e práticas. Porto Alegre: Mediação, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.