Interdisciplinarity and english language teaching
a reading of the curricular proposal for middle school students in Pará
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.12.1-10Keywords:
Paraense Curricular Proposal. Interdisciplinarity. English Language.Abstract
This essay aims to present an analytical reflection on the English Language for Middle School Education, based on the Pará Curricular Document and from an interdisciplinary bias. Therefore, we based it on authors who research interdisciplinarity, such as Moraes (1997), Fazenda (2006), Japiassu (1976), Passos and Pinho (2018), as well as researchers about language teaching as Pennycook (2007), Kumaradivelu (1997), and Paiva (2014). Based on the analysis, we realized that the words interdisciplinary and interdisciplinarity are crucial to the principles of paraense educational politics. This document also recommends using authentic materials for teaching the English language as a social practice, in a way that the communicative approach is emphasized as mister, the approach recommended to teaching the English language. Furthermore, curricular documents had harsh criticism, such as BNCC. However, it is necessary to understand the need to motivate teachers to build a network and dialogue with other curricular subjects to promote the development of students’ integral, interdisciplinary, and, more critical formation.
References
ALENCAR, M. A.; SANTOS, J. S.; SILVA, C. Sobre Transdisciplinaridade no ensino de línguas na BNCC: algumas reflexões. Revista Trem de Letras. Alfenas, MG, vol. 9, n.2, p. 1-27, 2022.
ANTHONY, E. M. Abordagem, método e técnica (1960). Traduzido por: MEIRELES, Andreza J.; RODRIGUES, V. M. A.; ALMEIDA FILHO, J. C. P. História do Ensino de Línguas no Brasil. Ano 5, n. 5, 1/2011.
ARANHA, S. M.; SALGADO, P. A. D.; CHAMON, E. M. Q. O.; FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade e práticas pedagógicas: O que dizem os professores. Revista Portuguesa de Educação, Portugal, vol. 35, n. 1, p. 4-25, 2022.
AUSUBEL, D. P. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Rienehart and Winston, 1968.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC,
BROWN, H.D. Teaching by Principles: An interactive approach to learning pedagogy. San Francisco: Pearson Education, 2007.
CORDEIRO, N. V. Temas Contemporâneos e Transversais na BNCC: as contribuições da transdisciplinaridade. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2019.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade na formação de professores. Revista Ideação, Cascavel, vol. 10, n. 01, p. 93-104, 2010.
HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. London: Longman, 1991.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados: Pará. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/panorama>. Acesso em 15 jul. 2024.
JAPIASSU, N. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA, 1976.
KUMARAVADIVELU, B. The post-method: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, Spring, vol 28, n. 01, p. 27-48, 1994. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/240324025_The_Postmethod_Condition_Emerging_Strategies_for_SecondForeign_Language_Teaching> Acesso em: 14 jul. 2023.
MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 1997.
NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução: Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.
PAIVA, V. L. M. de O. Aquisição de segunda língua. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
PARÁ. Documento Curricular do Estado do Pará Educação Infantil e Ensino Fundamental: Documento aprovado pelo Conselho Estadual de Educação do Pará nos termos da resolução nº 769, de 20 de dezembro de 2018. 2. Ed. revisada e publicada pela secretaria do estado de educação do Pará em 2019.
PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics: a critical introduction. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
PINHO, M. J.; PASSOS, V. Complexidade, Ecoformação e Transdisciplinaridade: por uma formação docente sem fronteiras teóricas. Revista Observatório, Palmas, vol. 4, n. 2, p. 433-457, 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. Porto: Edições Afrontamento, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 LAISSY TAYNA DA SILVA BARBOSA, Selma Maria Abdalla Dias Barbosa, Maria José Souza Pinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.