Narratives of the training of english language teachers from Mato Grosso, Brazil, in an international exchange program

Authors

  • Leandra Ines Seganfredo Santos Universidade do Estado de Mato Grosso/Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem, Mato Grosso - Brasil https://orcid.org/0000-0003-0388-0106
  • Albina Pereira de Pinho Universidade do Estado de Mato Grosso, Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem, Mato Grosso - Brasil https://orcid.org/0000-0002-5139-9299

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.1-9

Keywords:

International exchange. English Language Teacher. Teacher training. Narratives.

Abstract

This article aims to share analyzes and reflections on the narratives of three English language teachers from the State of Mato Grosso, Brazil, about training experiences in the International Exchange Program in England, an action of the “Mais Inglês MT Program”, a public educational policy established in 2022. The study discusses the teacher training’s concepts and is based on the precepts of qualitative-interpretative research, with a focus on research with oral and written narratives. The analysis points out that, although the teacher training has taken on the nature of training, the action provided exchange students with the opportunity to self-validate their linguistic-didactic knowledge and, at the same time, it signals the need for teacher training policies that value the personal and professional teachers’ dimensions.

Author Biographies

Leandra Ines Seganfredo Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso/Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem, Mato Grosso - Brasil

Pesquisadora e docente da Universidade do Estado de Mato Grosso; Doutora em Estudos Linguísticos (UNESP); Experiência em metodologias de ensino, atua principalmente nos temas: formação de professores de línguas, interdisciplinaridade, ensino e aprendizagem de línguas em diferentes idades.

Albina Pereira de Pinho, Universidade do Estado de Mato Grosso, Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem, Mato Grosso - Brasil

Pós-doutora em Letras pela UEMS, unidade universitária de Campo Grande; Doutora e Mestra em Educação pela UFRGS; Professora permanente dos Programas de Pós-graduação Stricto Sensu Mestrado Acadêmico em Letras e Mestrado Profissional em Rede (PROFLETRAS).

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Published

2024-07-30

How to Cite

Santos, L. I. S. ., & Pinho, A. P. de. (2024). Narratives of the training of english language teachers from Mato Grosso, Brazil, in an international exchange program. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.29327/210932.12.1-9