Language teaching in youth and adult education

a proposal for critical, social and resistance literacy

Authors

  • Laécio Fernandes Oliveira Universidade Estadual da Paraíba, faculdade de Letras e Artes, Paraíba - Brasil https://orcid.org/0000-0001-7684-1875
  • Linduarte Pereira Rodrigues Universidade Estadual da Paraíba, Faculdade de Linguística, Letras e Artes, Paraíba - Brasil https://orcid.org/0000-0002-9748-179X

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.1-22

Keywords:

Language teaching. Youth and Adult Education. Critical/social literacies of resistance.

Abstract

The study proposes the development of critical, social and resistance literacies through language teaching and in the light of multimodality/semiotics. It aims to reflect on the teaching of languages mediated by texts that circulate in the daily life of cities, whose meanings are constitutive of the subjects in urban spaces. It is anchored in the proposal of Indisciplinary Applied Linguistics and Linguistics of Practice, which excel in the inclusion of the subject in textual materiality. As a methodology, it presents an excerpt from a didactic project developed for a Youth and Adult Education class, circumscribed in two moments: classroom, where the teaching of languages occurred mediated by the textual genre graffiti; followed by a visit to the Digital Museum of Campina Grande-PB. The results showed the role of the school in democratizing urban spaces, and in promoting the development of critical social literacies and resistance from the reading of graffiti, whose origin imposes a socially marginalized aspect on the text.

Author Biographies

Laécio Fernandes Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba, faculdade de Letras e Artes, Paraíba - Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade (PPGLI/UEPB); Bolsista CAPES/CNPq e membro do grupo de pesquisa – TEOSSENO-CNPq-UEPB). Interessa-se pelos temas: ensino de linguagens e formação de professores; literaturas e suas significações em mídias contemporâneas.

Linduarte Pereira Rodrigues, Universidade Estadual da Paraíba, Faculdade de Linguística, Letras e Artes, Paraíba - Brasil

Doutor em Linguística. Professor da Faculdade de Linguística, Letras e Artes, e dos Programas de Pós-Graduação em Formação de Professores e Literatura e Interculturalidade da Universidade Estadual da Paraíba. Líder do Grupo de pesquisa TEOSSENO-CNPq/UEPB.

References

ALMEIDA, F. A. A psicologia social e o papel do psicólogo na sociedade contemporânea. Revista Psicologia PT., Porto: Portugal, 2018. Disponível em: http://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1222.pdf. Acesso: 26 de fev. 2023.

AUST, W. Buraco negro em Londres – Inglaterra (Joe Hill). Mega Curioso, 2019. Disponível em: www.megacurioso.com.br/ilusao-de-optica/98820-19-artes-de-rua-em-3d-que-vao-enganar-o-seu-cerebro.html . Acesso em 29 de ago. de 2022.

BAUMAN, Z. A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BHABHA, H. K. O local da cultura. Trad. Myrian Ávila, Eliane L. de L. Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: EDUFMG, 1998.

BORTONI-RICARDO, S M. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

BOURDIEU, P. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (Org.). A Sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Ática, 1994, p. 39-72.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB, 9394/1996. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Trabalhando com a educação de jovens e adultos: alunas e alunos da EJA. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL, Ministério da Educação. ENCCEJA. Brasília: MEC, 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/encceja. Acesso: 09 de set. de 2022.

BRASIL, Ministério da Educação/MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC; SEB, 2018b.

BRASIL, Ministério da Educação. Agenda Territorial de EJA. Brasília: MEC, 2018c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/32737-eja Acesso: 09 de set. de 2022.

CAMPBELL, J. O poder do mito. São Paulo: Palas Athena, 2017.

CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

COURI, A. História das Artes visuais I – 2014.2, 2014. Disponível em: GRAFFITI, do paleolítico ao séc. XXI | História das Artes Visuais 1 - 2014.2 (wordpress.com). Acesso em 2 de nov. de 2023.

DARDOT, P.; LAVAL, C. O Comum: um ensaio sobre a revolução no século 21. Revista Lugar Comum: Estudos de Mídia, Cultura e Democracia, n-49, p. 1-9, 2017.

DIONÍSIO, . P. Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.

FIORIN, J. L. A linguagem em uso. In: FIORIN, J. L. (Org). Introdução à linguística I: objetos teóricos. São Paulo: Contexto, 2008, p. 165-186.

BERGOGLIO, J. M. Laudato si’: sobre o cuidado da casa comum. Vatican.va., 24, maio, 2015. Disponível em: Laudato si' (24 de maio de 2015) | Francisco (vatican.va) Acesso: 13 de mar de 2023.

GERALDI, J. W. A leitura e suas múltiplas faces. In: GERALDI, J. W. Aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João, 2015, p. 103-112.

GUIMARÃES, E. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. Campinas-SP: Pontes, 2002.

GOODY, J. A domesticação da mente selvagem. Trad. Vera Josvelyne. Rio de Janeiro: Petrópolis, 2012.

MOITA LOPES, L. P. Uma Linguística Aplicada Mestiça e Ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In.: MOITA LOPES, L. P. (Org). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 13-42.

MARCUSCHI, L. A. A questão do suporte dos gêneros textuais. Revista DLCV – V.1, N.1, p. 9-27, João Pessoa. Out., 2003.

MARQUES, M. W. F. Estéticas urbanas: grafite e tatuagem na sociedade contemporânea. Centro Universitário de Brasília – UniCEUB, Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas – FATECS - Curso de Comunicação Social. Brasília, 2013.

OLIVEIRA, L. F. Grafite & pichação: linguagens de intervenção, denúncia e construção de sentidos. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Letras, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande-PB, 2016.

OLIVEIRA, L. F.; RODRIGUES, L. P. A leitura nas culturas híbridas: ação de linguagem e multimodalidade. In: LENDL, A. SOUZA, F. M. (Orgs). Ensino de línguas na contemporaneidade: multimodalidade e tecnologias digitais. São Paulo: Mentes Abertas, 2019, p. 33-50.

OLIVEIRA, L. F. Abordagem semiótica do texto multicultural nas aulas de leitura do Ensino Médio EJA. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação profissional em formação de professores/PPGFP, Faculdade de Letras da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande/PB, 2020.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Cidade dos sentidos. Campinas-SP: Pontes, 2004.

RODRIGUES, L. P. Por uma linguística da prática. In: ATAÍDE, C. et al. (Org). GELNE 40 ANOS: Experiências teóricas e práticas nas pesquisas em Linguística e Literatura. São Paulo: Blucher, 2017a. https://doi.org/10.5151/9788580392852-03

RODRIGUES, L. P. O oral e o escrito em práticas de eventos de letramento. In: NORONHA, C. A.; SÁ JÚNIOR, L. A. de., Org(s). Escola, ensino e linguagens. Natal: EDUFRN, 2017b.

RODRIGUEZ, D. Revista Trip: mural em quadrinho – Rio de Janeiro/Copacabana (Tito), 2011. Disponível em: https://revistatrip.uol.com.br/trip/quadrinhos-de-rua . Acesso em 23 de maio de 2023.

ROJO, R. O letramento escolar e os textos da divulgação científica: a apropriação dos gêneros de discurso na escola. Revista Linguagem em (Dis)curso-LemD. UNISUL: Santa Catarina, v. 8, n. 3, p. 581-612, 2008. https://doi.org/10.1590/S1518-76322008000300009

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual e verbal: aplicações na hipermídia. 3 ed. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2005.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 2007.

TONUCCI FILHO, J. B. M.; CRUZ, M. M. O comum urbano em debate: dos comuns na cidade, à cidade como comum? Revista Brasileira de Estudos Urbanos Regionais. São Paulo, V.21, N.3, p. 487-504, 2019. https://doi.org/10.22296/2317-1529.2019v21n3p487

WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. Trad. José Carlos Bruni. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

ZUMTHOR, P. A letra e a voz. Trad.: Amálio Pinheiro, Jeruza Pires Ferreira - São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz e Maria Inês. São Paulo: HUCITEC, 1997.

Published

2024-07-30

How to Cite

Oliveira, L. F. ., & Rodrigues, L. P. . (2024). Language teaching in youth and adult education: a proposal for critical, social and resistance literacy. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.29327/210932.12.1-22