The role of the discursive sphere in teaching portuguese language from the skills of study and research practices
DOI:
https://doi.org/10.29327/266889.11.2-4Keywords:
Bakhtin circle; Discursive sphere; BNCC; Research and Study practices.Abstract
The article aims to question whether the concept of the Discursive Sphere approached by the Bakhtin Circle is in line with BNCC fields of action and to encourage discussions about the applicability of the concept in Portuguese language teaching as an initial step towards the acquisition of a discursive genre. The skills of the reading/listening axis of the field of study and research practices were analyzed considering the contributions of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 2003, 2006, 2016, 2017; Volóchinov, 2017) among others. In the analysis of the skills, it seems that there is no clear distinction of what is meant by typical activities of a discursive sphere. This aspect is somewhat neglected when analyzing the descriptive texts of the skills. They consider the contexts of production; however, they do not focus on its speakers and their activities within the sphere, thus taking the text as a finished product.
References
ARAÚJO, Antonia Dilamar. Gêneros textuais acadêmicos: reflexões sobre metodologias de investigação. Revista de Letras, v. ½, n. 26, p. 21-27, 2004.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Michel Lahud e Iara Frateschi Vieira. 12ª edição, São Paulo: Hucitec, 2006.
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável (1920-1924). Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010a.
BAKHTIN, M. Fragmentos dos anos 1970-1971. In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017, p. 21-56.
BAKHTIN, M. Por uma metodologia das ciências humanas (1939-1940/1975). In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017, p. 57-79.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal (1979). Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003a.
BAKHTIN, M. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal (1979). Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M.. Apontamentos de 1970-1971. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal (1979). Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006, p. 367-392
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso (1952-1953/1979). Org., trad., posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.
BARBOSA, V. F.; DI FANTI, M. G. C. Notas sobre gêneros do discurso em Bakhtin, Volóchinov e Medviédev. In: D. Rocha; B. Deusdará; P. Arantes; M. Pessoa (Org.). Pesquisar com gêneros discursivos: interpelando mídia e política. RJ: Cartolina, 2020.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 jun. 2023.
DI FANTI, M. G. C. A linguagem em Bakhtin: pontos e pespontos. Veredas (UFJF), Juiz de Fora, v. 7, n. 1 e 2, 2003. Disponível em: <https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/issue/view/1189>. Acesso em: 15 ago. 2023.
DI FANTI, M. G. C. Notas sobre a alteridade em Bakhtin. In: Cristiano Paschoal; Daniela Cardoso; Débora Porto, et al. (Org.). Círculo de Bakhtin: alteridade, diálogo e dialética. PortoAlegre: Polifonia,2020, p. 7-28.
GRILLO, Sheila V. de Camargo. Esfera e Campo. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos chuvas (Org). São Paulo: Contexto, 2006, p. 133-160.
HARVEY, David. From space to place and back again. In: Justice, nature and the geography of difference. Oxford: Blackwell, 1996.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARINS, I. M. M.; GIACOMELLI, K. Gêneros Discursivos e Produção Escrita na BNCC: Uma Leitura Reflexiva. Revista Letra Magna, [S. l.], v. 19, n. 33, 2023. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/magna/article/view/2244. Acesso em: 16 ago. 2023.
MASERA, Juliana Costa. Os gêneros do discurso do campo jornalístico midiático na BNCC. Dissertação (mestrado profissional) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-graduação em Letras, Florianópolis, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/247533. Acesso em: 16 ago. 2023.
MOLL, E. S.; DI FANTI, M.G.C. O encontro de subjetividades no enunciado: apontamentos sobre alteridade e linguagem nos escritos do Círculo de Bakhtin. Letrônica, v. 14, p. e42540, 2021.
PERNA, C. B. L.; ROLLSING, L. Z.; FERREIRA, R. P. O intervalo Escola-Universidade: mais do que uma questão genérica. Scripta, v. 21. n. 43. p. 148-164. 2017.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
SCHMITT, R. M.; PINTON, F. M. A BNCC e o Ensino de Língua Portuguesa: em foco as habilidades do campo de atuação jornalístico-midiático. Organon, Porto Alegre, v. 36, n. 71, p. 199-216, 2021. DOI: 10.22456/2238-8915.113270. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/113270. Acesso em: 2 jun. 2023.
SPINELLI, E. M.; SANTOS, J. DE A. Saberes necessários da educação midiática na era da desinformação. Revista Mídia e Cotidiano, v. 13, n. 3, p. 45-61, 5 dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/38112. Acesso em: 16 ago. 2023.
TOLDO, C.; SCHMITT PRYM MARTINS, G. A BNCC e os gêneros discursivos uma análise das habilidades de língua portuguesa para o ensino fundamental I. Leitura, [S. l.], n. 67, p. 269-281, 2020. DOI: 10.28998/2317-9945.2020v0n67p269-281. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/11081. Acesso em: 16 ago. 2023.
TUSSI, M. G. Letramentos e Gêneros Discursivos Jurídicos no Ensino Médio: Possibilidades de Estudo a Partir da Base Nacional Comum Curricular. In: Linguagem em Foco, v. 12, n.1, p. 41-54, 2020.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem (1929). Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.
VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Americo. São Paulo: Editora, 34. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucas, Fernanda, Cristina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.