The role of the discursive sphere in teaching portuguese language from the skills of study and research practices

Authors

  • Lucas Zambrano Rollsing Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Letras, Rio Grande do Sul - Brasil
  • Maria Fernanda do Nascimento Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Humanidades, Programa de Pós Graduação em Letras, Porto Alegre - Brasil https://orcid.org/0000-0002-0127-755X
  • Cristina Becker Lopes Perna Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul - Brasil https://orcid.org/0000-0002-9638-1180

DOI:

https://doi.org/10.29327/266889.11.2-4

Keywords:

Bakhtin circle; Discursive sphere; BNCC; Research and Study practices.

Abstract

The article aims to question whether the concept of the Discursive Sphere approached by the Bakhtin Circle is in line with BNCC fields of action and to encourage discussions about the applicability of the concept in Portuguese language teaching as an initial step towards the acquisition of a discursive genre. The skills of the reading/listening axis of the field of study and research practices were analyzed considering the contributions of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 2003, 2006, 2016, 2017; Volóchinov, 2017) among others. In the analysis of the skills, it seems that there is no clear distinction of what is meant by typical activities of a discursive sphere. This aspect is somewhat neglected when analyzing the descriptive texts of the skills. They consider the contexts of production; however, they do not focus on its speakers and their activities within the sphere, thus taking the text as a finished product.

Author Biographies

Lucas Zambrano Rollsing, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Letras, Rio Grande do Sul - Brasil

Doutorando em Letras pelas Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e Mestre em Letras pela mesma instituição.

Maria Fernanda do Nascimento, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Humanidades, Programa de Pós Graduação em Letras, Porto Alegre - Brasil

Mestranda em Letras, Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Licenciada em Letras, Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande.

Cristina Becker Lopes Perna, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul - Brasil

Doutora em Letras (PUCRS, 2003), com estágio de doutorado-sanduíche na Indiana State University (EUA) e pós-doutorado na Newcastle University - Inglaterra (Estágio Sênior Capes). Professora-titular da Escola de Humanidades (Letras) e do Programa de Pós-Graduação em Letras da PUCRS, no qual coordena o grupo de pesquisa sobre o Uso e Processamento de Línguas Adicionais para fins acadêmicos (UPLA).

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Published

2023-12-24

How to Cite

Rollsing, L. Z., Nascimento, M. F. do, & Perna, C. B. L. (2023). The role of the discursive sphere in teaching portuguese language from the skills of study and research practices. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(2). https://doi.org/10.29327/266889.11.2-4