The designations of individuals with intellectual disability in Brazil since mid nineteenth century

a bakhtinian perspective

Authors

  • Lucila Menezes Guedes Monferrari Universidade Estadual de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiás-Brasil https://orcid.org/0000-0002-4284-7870
  • Allice Toledo Lima da Silveira Universidade Federal de Goiás, Departamento de Língua Portuguesa - Faculdade de Letras, Goiás-Brasil https://orcid.org/0000-0001-6729-6625
  • Wesley Luis Carvalhaes Universidade Estadual de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiás-Brasil https://orcid.org/0000-0003-4669-5533

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.2-18

Keywords:

Special Education. Designations. Intellectual Disability. Dialogism. Identity.

Abstract

This work aims to study the designations of disability in Brazil in the19th century, according to the perspective of the Bakhtin Circle, regarding the establishment of Special Education in Brazil. It is intended to emphasize the importance of understanding the discursive construction as a determinant in the manifestations and participation of these people in society and the sociocultural representations of intellectual disability in the language. This investigation also proposes a discussion of the notion of dialogism which leads to the discussion of alterity and the construction of identity. The purpose is to highlight the understanding of the institution, legalization, use and re-signification of words as a discursive place of importance for symbolic struggles, valuing the understanding of designations, taken as statements, as a tool for the construction of equality of rights to minority groups and a determining factor in the construction of a world actually occupied with equity issues.

Author Biographies

Lucila Menezes Guedes Monferrari, Universidade Estadual de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiás-Brasil

Discente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação - Universidade Estadual de Goiás (UEG). Especialização em Problemas do Desenvolvimento da Infância e Adolescência - Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul (FADERGS - 2013) e em Psicopedagogia - PUC- Goiás (2002).

Allice Toledo Lima da Silveira, Universidade Federal de Goiás, Departamento de Língua Portuguesa - Faculdade de Letras, Goiás-Brasil

Docente no Departamento de Língua Portuguesa na Faculdade de Letras da UFG. Doutora em Estudos Linguísticos pela UFSCar.

Wesley Luis Carvalhaes, Universidade Estadual de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiás-Brasil

Doutor em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Letras da Universidade Estadual de Goiás, Unidade Universitária de Inhumas.

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Published

2022-12-12

How to Cite

Monferrari, L. M. G., Silveira, A. T. L. da, & Carvalhaes, W. L. (2022). The designations of individuals with intellectual disability in Brazil since mid nineteenth century: a bakhtinian perspective. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(2). https://doi.org/10.29327/210932.10.2-18