Digital genres at BNCC and the vlog as an instrument implementing of the prescriptions in classroom

Authors

  • Marilúcia dos Santos Domingos Striquer Universidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Letras, Comunicação e Artes, Paraná-Brasil https://orcid.org/0000-0001-7511-3921
  • Isabela Corriler Palhiarin Universidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Letras, Comunicação e Artes, Paraná-Brasil

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.10.2-15

Keywords:

BNCC, Portuguese Language, digital genres, Vlog genre.

Abstract

This work aims to understand what the BNCC prescribes for the Portuguese Language teaching, having as axis the digital genres, in the Elementary School stage (final years). Among the different digital genres suggested by the BNCC, to be worked on at this stage, we chose the vlog genre as a focus of investigation. Our objective is to identify if the vlog, as a genre of the digital sphere, taken as an object of teaching, complies with which competencies and skills prescribed by the BNCC. The analysis between the characteristic elements that make up the vlog and what is prescribed by the competencies and skills, shows that the vlog genre significantly complies with what the BNCC proposes about working with digital genres, allowing the development of language practices in the various fields of activity.

Author Biographies

Marilúcia dos Santos Domingos Striquer, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Letras, Comunicação e Artes, Paraná-Brasil

Doutora em Estudos da Linguagem. Professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), do curso de Letras, do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino (PPGEN). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa DIALE (CNPq/UENP).

Isabela Corriler Palhiarin, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Letras, Comunicação e Artes, Paraná-Brasil

Licenciada em Letras - Português e Inglês pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Durante a graduação, participou, como aluna voluntária, de Projeto de Iniciação Científica e Projeto de Pesquisa. Atualmente é docente no Colégio Piaget, unidade de Nova Mutum-MT.

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Published

2022-12-12

How to Cite

Striquer, M. dos S. D., & Palhiarin, I. C. (2022). Digital genres at BNCC and the vlog as an instrument implementing of the prescriptions in classroom. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 10(2). https://doi.org/10.29327/210932.10.2-15