Cultural identity, multiculturalism and the portuguese textbook

brief considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.9.2-15

Keywords:

Cultural Identity. Multiculturalism. Portuguese Textbook.

Abstract

In this work, we briefly discuss two fundamental theories for Cultural Studies, to link them, finally, to the role of the Portuguese textbook in Brazilian schools: the issue of cultural identity in post-modernity, based on reflections by Stuart Hall (2011), and multiculturalism from the perspective of Vera Candau (2012). From these theoretical references, it is possible to concatenate a certain consonance between the researchers' ideas: the fragmentation of identities as a premise for social relations. That said, the presentation text of the Portuguese textbook Novas Palavras 1 is investigated, as well as the approach on the content of linguistic variations proposed by Emília Amaral, Mauro Ferreira, Ricardo Leite and Severino Antônio, from 2016, because, despite proposing a work that excels in valuing cultural diversities, there are elements that demonstrate a perspective that is unfavorable to this multiplicity, defending, even if tacitly, a homogenization with regard to cultural identity.

Author Biographies

Sandra de Mesquita, Universidade Estadual de Goiás

Professora Especialista em Educação e Diversidade para a Cidadania (Direitos Humanos) pela Universidade Federal de Goiás (2016). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, Linguagem e Tecnologias, da Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Raimundo Márcio Mota de Castro, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Educação. Pós-doutorado em Educação Escolar e Religião. Mestre em Educação. Professor titular do Programa Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias, da Universidade Estadual de Goiás. Líder do grupo de estudos Interdisciplinar em Religião, Educação e Diversidade e inclusão - In REDI.

Átila Silva Arruda Teixeira, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutor em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás, é docente do curso de Letras e do Mestrado em Letras da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.  

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Published

2021-11-22

How to Cite

Mesquita, S. de, Castro, R. M. M. de ., & Teixeira, Átila S. A. . (2021). Cultural identity, multiculturalism and the portuguese textbook : brief considerations. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 9(2). https://doi.org/10.29327/210932.9.2-15