Between Tarsila do Amaral, Rosana Paulino and Sidney Amaral
racial issues and memory in the Tempos Fraturados exhibition at MAC-USP
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.12.2-6Keywords:
MAC-USP. Memory. Museum exhibitions. Racial issues in art.Abstract
This article focuses on five works from the new long-term exhibition at MAC-USP, Tempos Fraturados, exploring how an established collection can be reinterpreted to propose new social, artistic, racial, and political readings from the same pieces. The artworks are: A Negra by Tarsila do Amaral, Assentamento 2 and 3 by Rosana Paulino, and Meu coração brasileiro and Canto para Ogum by Sidney Amaral. We will base our study on exhibition research that views them as multifaceted constructed discourses, broadening the possible meanings of the displayed works. We start with Ulpiano de Menezes' text Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico, examining the potential of museum exhibitions as privileged places for critical readings of the world, rather than mere repositories of artifacts. Moreover, considering it is an art museum, its collection has greater value than just documentation, as the works create their meanings with the viewer, as Umberto Eco asserts in Obra Aberta. Another text used in analyzing the exhibition is Passados presentes: mídia, política, amnésia by Andreas Huyssen, highlighting memory as a fixation of the contemporary world. The author suggests a paradigm shift in recent years: the “emergence of memory as one of the central cultural and political concerns of Western societies,” characterizing a “return to the past,” which necessarily involves decolonial discourses that challenge the modernity visions of the 19th and 20th centuries and early modernism.
References
ANTONACCI, Célia Maria. Memória e escravatura nas poéticas de Sidney Amaral. In: Encontro Da Associação Nacional De Pesquisadores Em Artes Plásticas, 26., Campinas, 2017, Anais eletrônicos [...] p. 259-271. Disponível em: https://anpap.org.br/anais/2017/PDF/HTCA/26encontro______ANTONACCI_Celia_Maria.pdf. Acesso em: 15 jul.2024.
REPA, Luiz. Liberdade comunicativa e forma direito. In: COLÓQUIO HABERMAS, 11., 2015, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...] Rio de Janeiro: Salute, 2016. p. 10 - 19. Disponível em: https://coloquiohabermas.files.wordpress.com/2016/03/anais-xi-coloquio-habermas-e-ii-coloquio-de-filosofia-da-informacao1.pdf. Acesso em: 1 jun. 2016.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zouk, 2012.
CARDOSO, Renata. A Negra de Tarsila do Amaral: criação, recepção e circulação. VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte da UnB, Brasília, v. 15, n. 2, p. 1-15, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/20394/18830. Acesso em: 17 jul. 2024.
COSTA, T. A.; RIBEIRO, D. Diálogos entre as artes, a educação e a história: considerações a partir das produções de Luís Gama e de Rosana Paulino. Farol, v. 17, n. 25, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47456/rf.v1i25.36559. Acesso em: 17 jul. 2024.
DIONISIO, Gustavo; SUGAWARA, Gisele. Rosana Paulino: Arte, Crítica, Subjetividade. Gênero, Niteroi, v. 19, n. 1, p. 148-167, 2º sem./2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31296/18385. Acesso em: 14 jul. 2024.
ECO, Umberto. Obra aberta: formas e indeterminação nas poéticas contemporâneas. 10. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.
HOBSBAWM, Eric. Tempos Fraturados: cultura e sociedade no século XX. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Visão do Paraíso. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória. Arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro, Aeroplano, 2000.
MAGALHÃES; A.; CHAIMOVICH, F. COSTA, H. et al. Tempos fraturados, 2023, MAC-USP. Disponível em: http://www.mac.usp.br/mac/expos/2023/tempos-fraturados/index.html. Acesso em: 15 jul. 2024.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Expor e Colecionar: a formação dos acervos de arte moderna e contemporânea entre o MAM e o MAC USP. In: Mam 70: 1948-2018. São Paulo: MAM, 2018, p. 25-40.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Pintura italiana do entreguerras nas Coleções Matarazzo e as origens do acervo do antigo MAM: arte e crítica de arte entre Itália e Brasil. Tese de Livre-Docência. Museu de Arte Contemporânea, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
MEIRA, Silvia. “‘A Negra’” de Tarsila do Amaral: escuta da condição da afrodescendente na formação do povo brasileiro”. In: CONGRESSO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 38., 2019 [2018]. Anais eletrônicos [...], p. 942-951. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2018/anais/pdfs/06%20Silvia%20Meira.pdf. Acesso em: 10 jul. 2024
MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, vol. 2, n. 1, p. 9-42, 1994. DOI: 10.1590/S0101-47141994000100002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/5289. Acesso em: 19 jul. 2024.
ORTEGA, Anna. “Somos muito ingênuos em relação ao poder da imagem”, afirma Rosana Paulino. Jornal da Universidade, UFRGS, Porto Alegre, 24 jun. 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/somos-muito-ingenuos-em-relacao-ao-poder-da-imagem-afirma-rosana-paulino/. Acesso em: 16 jul. 2024.
PEDROSA, Mário. Política das Artes: Textos escolhidos 1. Organização de Otília Arantes. São Paulo: Edusp, 1995.
PINACOTECA do Estado de São Paulo. Rosana Paulino: a costura da memória. s/d Pinacoteca do Estado de São Paulo. Disponível em: https://pinacoteca.org.br/programacao/exposicoes/rosana-paulino-a-costura-da-memoria/. Acesso em: 15 jul. 2024.
SILVA, Claudinei Roberto da. Aspecto da pintura de Sidney Amaral. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/24471267712021081. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20030. Acesso em: 17 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodrigo Vicente Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.