Visitations to the Museum of Núcleo de Ofiologia e Animais Peçonhentos da Bahia (NOAP/UFBA) Post-COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.13.1-6Keywords:
Museum Education, Mediation, Venomous Animals.Abstract
The NOAP/UFBA (1987) is a research group/laboratory, a scientific facility for venomous animals (regulated in accordance with environmental laws), and a traveling university museum. It conducts teaching, research, and outreach activities on venomous animals through the Rede de Zoologia Interativa/REDEZOO (Educational Sector), grounded in Museum Education and Online Museum Education. In-person visits were suspended in March/2020 due to the COVID-19 pandemic, resuming August/2023 with a Biosafety Protocol and limit of 10 people per visit. This is a qualitative-quantitative experience report aimed at discussing the return of visitors after reopening, when visits transitioned from spontaneous to scheduled via online form. August-December/2022, there were 8 visits, 103 bookings, 56 visitors (54.36%), with an average of 7 people per visit.January-December/2023, there were 322 registrations, 187 bookings (58.07%), and 154 visitors (47.82%), with an average of 8.5 visitors. The main reasons for no-shows were incomplete vaccination and unjustified absences. The profile of NOAP/UFBA visitors is predominantly young women (18-26 years old) who visited out of interest in animals, the laboratory, academic/professional concerns, bringing friends, attending school visits, or being attracted by recommendations from colleagues and digital platforms. We conclude that the post-pandemic return was a challenge that altered the functioning of visits but benefited the public interested in observing venomous animals and handling them safely during "hands-on-snake" and "hands-on-spider" activities (non-medically significant species). Visitors recognized the museum as a space for learning, opportunities, and contact with the university.
Downloads
References
ARAÚJO, E. A. Vital Brazil e as Estratégias de “Defesa Contra O Ofidismo”. Tesa de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz – Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2019.
BRAZIL, V. Do envenenamento ophidico e seu tratamento: Conferência realizada do dia 1.º de dezembro de 1901, na Escola de Pharmacia. Typographia do Diario Official, São Paulo, p.24, 1902.
BRAZIL, V. A Defesa Contra o Ophidismo. São Paulo (SP): Pocai & Weiss, 1911.
BRAZIL, L. V. Vital Brazil: meu pai. Belo Horizonte (MG): Per Se, 2014.
BOCHNER, R. Paths to the discovery of antivenom serotherapy in France. Journal of Venomous Animals and Toxins Including Tropical Diseases, São Paulo, vol. 22, n. 1, p. 1–7, 2016.
DESVALLÉES, A.; MAIRESSE, F. Conceitos-chave de Museologia. São Paulo (SP): Armand Colin, 2013.
FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre (RS): Artmed, 2009.
GUTIÉRREZ, J. M. Snakebite envenoming from an Ecohealth perspective. Toxicon: X. vol. 7, n. 100043, p. 1-5, 2020.
IBRAM. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília: Ibram, 2018.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; LIRA-DA-SILVA J. R.; MISE Y. F.; BRAZIL, T. K. Educando sobre animais peçonhentos e salvando vidas: a importância de um museu universitário temático. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, vol.12, n. 1, p.139-152, 2019.
LIRA-DA-SILVA, J. R.; ALMEIDA, R. O.; LIRA-DA-SILVA, R. M. Educação museal e mediação do Núcleo de Ofiologia e Animais Peçonhentos da Bahia da Universidade Federal da Bahia. Revista CPC, São Paulo, vol. 17, n. 33, p. 341–365, 2022.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; LOPES, D. S.; ALMEIDA, A. C. C.; RODRIGUES, T. O.; MISE, Y. F. Educação museal do Núcleo de Ofiologia e Animais Peçonhentos da Bahia da Universidade Federal da Bahia durante a Pandemia da COVID-19. Redoc: Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, vol. 6, n. 4, p. 57–76, 2022.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; OLIVEIRA, M. A. S.; DIAS, F. B. Cobrinhas criadas – infância, trabalho infantil e acidentes por animais: o desafio de uma exposição virtual temática em um museu universitário itinerante. Anais do VI Fórum de Museus Universitários Patrimônio Museológico Brasileiro: Experiências e Olhares Diversos, v. 2, p. 240–253, 2022.
LIRA-DA-SILVA, R. M.; RIBEIRO, W. S.; SANTOS, S. D. S.; FRANÇA, E. V. G.; BORTOLIERO, S. Os bichos do museu vão à São Francisco do Paraguaçu: divulgação sobre animais peçonhentos em comunidade quilombola. Anais do 1º Encontro sobre animais peçonhentos do Norte do Paraná, Curitiba, n. 1, p. 51–55, 2024.
LIRA-DA-SILVA, R. M. ; OLIVEIRA, M. A. S. de ;SEBASTIÃO, M. R.. Educação museal online na prática: relações de didática e de ensino em uma exposição sobre animais peçonhentos. Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades, Acre, vol. 12, n. 2, 2024.
MARTI, F.M.; SANTOS E. O. Educação museal Online: a Educação Museal na/com a Cibercultura. Redoc: Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, vol. 3, n.2, p. 41-66, 2019.
OLIVEIRA, M. A. S.; SEBASTIÃO, M. R.; LIRA-DA-SILVA, R. M. Educomunicação para divulgar as inovações da Ciência Brasileira sobre animais peçonhentos. In: SOARES, O. O.; VIANA, C. E.; ALMEIDA, L. B. C.; ALMEIDA, R. M. V. Educomunicação e Educação Midiática nas Práticas Sociais e Tecnológicas pelos Direitos Humanos e Direitos da Terra. São Paulo: ABPEducom - Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação, 2023. p. 507-527.
RIBEIRO, W. S. P. Um exemplo centenário de educação e popularização da ciência no Brasil: os Postos Anti-Ophidicos de Vital Brazil na Bahia. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Faculdade de Educação, UFBA/UEFS, Salvador, 2022.
ROMÃO, M. L.; SÁ, J. A.; BARRETO, D. E. S.; MOTA, J. D. S.; FRANÇA, E. V. G.; LIRA-DA-SILVA, R. M.; BRAZIL, T. K. Tá vivo? O diálogo com o público sobre aranhas e escorpiões em um museu itinerante. Anais do 1º Encontro sobre animais peçonhentos do Norte do Paraná, Curitiba, n. 1, p. 28–32, 2024.
SANTOS, M. D. S.; LIRA-DA-SILVA, R. M. Rede de Zoologia Interativa: é possível uma mudança no perfil conceitual de estudantes do ensino médio sobre os animais peçonhentos? Gazeta Médica da Bahia, Salvador, vol. 82, p. 40-45, 2012.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Snakebite envenoming. A strategy for prevention and control. Geneva (Suiça): WHO Document Production Services, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wander Santana Prado Ribeiro, Rejâne Maria Lira-da-Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.