Analyses of Zahy and Tatá in Tenetehara stories
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.12.1-14Keywords:
Literature. Indigenous people. Histórias do céu contadas por Zahy e Tatá.Abstract
Literature, as an inherent construct of human society, reveals constitutions about being in the world and about forms of relationship between man and nature. In this way, thinking about the literature of indigenous people allows us not only to understand the cultural aspects of the indigenous people, but also to think on the social formation we have had. Therefore, it becomes relevant to understand the constitutions in the work of the literature that we have contact with, especially when dealing with a little studied literature. In addition, the law 11645/2008 ensures the need to study indigenous people in the school, in order to promote cultural recovery and appreciation. In this way, this work contributes to the literary knowledge about indigenous literature from the book Histórias do Céu contadas por Zahy e Tatá (Sá, Silva, 2016), through a theoretical survey and analysis of the story that composes the book. The research followed precepts of the research methodology in literature (Durão, 2020), focusing on the constitution and literary conception of indigenous peoples and, therefore, is characterized as a bibliographic and qualitative research. The analyzes of the work help with knowledge about the literary and cultural work of indigenous people, especially the Tenetehara people, who live in Maranhão.
References
ANDRADE (Krenak), Edson. O indígena como usuário da lei: um estudo etnográfico de como o movimento da literatura indígena entende e sua a lei 11.645/2008. In: Cadernos Cedes, Campinas, v. 39, n. 109, p. 321-356, set-dez, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/JY48whrPwyqKVCmdb9v9Z6f/?format=pdf Acesso em: 12 jan. 2024.
BAUMAN, Zygmunt; MAZZEO, Riccardo. O elogio da literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
BOTELHO, João. Conhecendo e debatendo a história do Maranhão. São Luís: Fort Gráfica, 2007.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 05 abr 2023.
CANDIDO, Antônio. Vários Escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CAMPOS JR. L. de C. Cinema, História e Literatura: Possibilidades de Diálogo. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. V Congresso Nacional de História da Mídia – São Paulo – 31 maio a 02 de junho de 2007. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/5o-encontro-2007-1/Cinema-20Historia%20e%20Literatura.> Acesso em: 24 fev. 23
CEREJA, Willian Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Literatura brasileira: ensino médio. 3. ed. São Paulo: Atual, 2005.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. Traduzido por Cleonice Paes Barreto Mourão, Consuelo Fortes Santiago.
DURÃO, Fábio Akcelrud. Metodologia de pesquisa em literatura. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MUNDURUKU, Daniel. Capítulo 3: O caráter educativo do movimento indígena brasileiro: considerações iniciais. In: O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1990). 1 ed. São Paulo: Paulinas, 2012. (Coleção Educação em foco, Série Educação, história e cultura). p. 209-224.
MUNDURUKU, Daniel. Educação Indígena: Do Corpo, Da Mente e Do Espírito. Revista Múltiplas Leituras, v.2, n. 1, p. 21-29, jan. / jun. 2009. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/235209185.pdf. Acesso em: 30 mar. 2024.
PEREIRA, Alex Viana. Literatura de autoria indígena brasileira: história, direito e protagonismo. In: SANTOS, Francisco Bezerra dos (org). Linguagens, literaturas e culturas indígenas: diálogos teóricos e práticos. Tutóia-MA: Diálogos, 2022. DOI: 10.52788/9786589932499.
SÁ, Maria José Ribeiro de; SILVA, Cleydson Wallace C. da. (orgs). Histórias do céu contadas por Zahy e Tatá. Imperatriz-MA: Ethos, 2016.
SÁ, Maria José Ribeiro de. Saberes Culturais Tentehar e Educação Escolar Indígena na Aldeia Juçaral. 2014. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Pará, Belém, 2014.
SANTOS, Francisco Bezerra dos. Literatura indígena de temática infantojunvenil: reflexões e análises a partir da obra Lua-menina e Menino-onça, de Lia Minápoty. In: SANTOS, Francisco Bezerra dos (org). Linguagens, literaturas e culturas indígenas: diálogos teóricos e práticos. Tutóia-MA: Diálogos, 2022. DOI: 10.52788/9786589932642.1-9.
SANTOS, Alessandra Rufino. A importância da literatura como fonte de pesquisa na construção do pensamento social brasileiro. EXAMÃPAKU: Revista Eletrônica de Ciências Sociais, História e Relações Internacionais. volume 1, n° 1. Universidade Federal de Roraima: Boa Vista, julho, 2013, p. (1-3). Disponível em: https://doi.org/10.18227/1983-9065ex.v1i1.1466. Acesso em: 27 fev. 2023
SANTOS, Fabiana dos; PAGANI, Jackson José. Relações de poder: a literatura como instrumento de resgate da cultura indígena no Brasil. In: SANTOS, Francisco Bezerra dos (org). Linguagens, literaturas e culturas indígenas: diálogos teóricos e práticos. Tutóia-MA: Diálogos, 2022. DOI: 10.52788/9786589932499.
THIEL, Janice Cristine; QUIRINO, Vanessa Ferreira dos Santos. A literatura indígena na escola: um caminho para a reflexão sobre a pluralidade cultural. X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – SIRSSE. Pontifícia Universidade Católica: Curitiba, 2011. p. 6630-6641.
TREMEMBÉ, Mateus. A identidade da cultura alimentar e a tradição indígena. In: KRENAK, Ailton; PIÚBA, Fabiano (orgs.). Desnaturada: cultura e natureza. Fortaleza: Secult/Ce, 2022.p. 81-100.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 NELIANE AQUINO, Ana Gabriela Castelo Branco Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.