Apinayé and Krahô indigenous geopoetry

native living spaces

Authors

  • Danielle Mastelari Levorato Universidade Federal do Norte do Tocantins, Centro de Ciências Integradas, Licenciatura em Letras, Tocantins - Brasil https://orcid.org/0000-0003-1995-1490
  • Eliane Cristina Testa Universidade Federal do Norte, Curso de Letras, Tocantins - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.1-12

Keywords:

Krahô Poetry. Apinayé Poetry. Geopoetry. Indigenous voices. Native poetry.

Abstract

This article proposes a critical-literary analysis of Apinayé and Krahô poems, found in the Indigenous poetry works: Etnopoesia Apinayé (Atena, 2021) and Poesia Indígena: etnopoesia Krahô (Atena, 2023). Based on indigenous traditions, rites and voices, we propose reflections on the geopoetic and intersubjective spaces of poetic productions. Methodologically, it is a bibliographic study with qualitative and interpretative bias. As a theoretical foundation, we use works from Nimuendaju (1983), Graúna (2013, 2014), Dorrico; Danner; Danner (2020), Apinajé (2020), Esbell (2020), Souza (2018), Freitas (2008), kambeba (2020, 2023), krahô (2017), Melatti (1978), Minayo (2022), Munduruku (2012 ), Pereira junior; Araújo; Testa (2023), Silva Júnior (2022), Silva; Testa (2022), Testa; Albuquerque; Apinajé (2021), Testa; Albuquerque (2021), Testa et al (2023). Some results point out that indigenous geopoetry, seen as a contemporary literary production of resistance and re-existence, is capable of expressing the unique geopoetic and intersubjective (individual and collective) realities of indigenous peoples.



Author Biographies

Danielle Mastelari Levorato, Universidade Federal do Norte do Tocantins, Centro de Ciências Integradas, Licenciatura em Letras, Tocantins - Brasil

Docente do Curso de Licenciatura em Letras; pesquisadora e extensionista vinculada ao Laboratório de Línguas Indígenas da UFNT (Câmpus de Araguaína); mestre em Direito; Centro Universitário Eurípides de Marília; atua nas áreas de direitos humanos, ambiental, direito, educação escolar indígena.

Eliane Cristina Testa , Universidade Federal do Norte, Curso de Letras, Tocantins - Brasil

Pós-doutora em etnopoesia (PPGL/2020), Doutora em Comunicação e Semiótica (PUC/2015), Mestre em Letras (UEL/2002). Docente de Literatura do Curso de Letras e do Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura (PPGLLIT/UFNT). E-mail: eliane.testa@ufnt.edu.br

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Published

2024-07-30

How to Cite

Levorato, D. M. ., & Testa , E. C. . (2024). Apinayé and Krahô indigenous geopoetry : native living spaces. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.29327/210932.12.1-12