The bakhtinian perspective of discursive genres

a dialogue between research and teaching from the portuguese language curriculum of the state network of Amazonas

Authors

  • Viviane do Nascimento Bitar Universidade do Estado do Amazonas, Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes, Amazonas - Brasil https://orcid.org/0009-0007-7178-5019
  • Juciane dos Santos Cavalheiro Universidade do Estado do Amazonas, Curso de Letras e Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes, Amazonas - Brasil https://orcid.org/0000-0002-5845-8079

DOI:

https://doi.org/10.29327/266889.11.2-8

Keywords:

Amazonas. Curriculum. Portuguese Language. Discursive genres. Bakhtin Circle.

Abstract

The linguistic studies of the Bakhtin Circle mark contemporary research and discussions in the field of language studies, among which present us with the theory of speech genres, based on Dialogical Discourse Analysis (DDA). This presented article seeks a dialogue between the Circle's theoretical formulations on discursive genres and the Portuguese Language Curricular and Pedagogical Proposal for Elementary Education of the Amazonas State Network (PCP of EF), implemented by SEDUC/AM. As a theoretical-methodological foundation, it is anchored in the ideas of Bakhtin and the Circle on understanding discursive genres, as well as in the document “Curricular and Pedagogical Proposal for Elementary Education” of Portuguese Language (LP) (2021), from SEDUC/AM. We therefore analyze the introductory texts in the language area and one of the 9th grade skills, which deals with some discursive genres in the journalistic-media sphere.

Author Biographies

Viviane do Nascimento Bitar, Universidade do Estado do Amazonas, Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes, Amazonas - Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes da Universidade do Estado do Amazonas (PPGLA/UEA) e Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado de Educação e Desporto Escolar do Amazonas (SEDUC/AM).

Juciane dos Santos Cavalheiro, Universidade do Estado do Amazonas, Curso de Letras e Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes, Amazonas - Brasil

Professora Associada. Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Pós-Doutorado em Literatura pela Universidade de Brasília. Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS.

References

AMAZONAS. Referencial Curricular Amazonense. Manaus: 2019. Disponível em: https://www.sabermais.am.gov.br/pagina/jornada-pedagogica-2020-referencial-curricular. Acesso em: 31 mai. 2023.

AMAZONAS. Proposta Curricular e Pedagógica do Ensino Fundamental. Manaus: 2021. Disponível em: https://www.sabermais.am.gov.br/pagina/gestao-do-curriculo. Acesso em: 31 mai. 2023.

BRAIT, B. Análise e teoria do Discurso. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2021.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. Tradução russo por Aurora Fornoni Bernardini et. al. São Paulo: Editora da Unesp/Hucitec, 1988.

BAKHTIN, M. Reformulação do livro sobre Dostoiévski. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas: Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. Tradução, posfácio e notas: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.

BARBOSA, J. P.. As práticas de linguagem contemporâneas e a BNCC. Na Ponta do Lápis, São Paulo, ano XIV, nº31, p. 12-19, jul. 2018. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/arquivos/7754/npl31.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 31 mai. 2023.

BARBOSA, J. P.; ROJO, R. Campos de Atuação, letramentos e gêneros na BNCC. In: NASCIMENTO, E. L.; CRISTÓVÃO, V. L. L.; LOUSADA, E. L. (Orgs.). Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios. Campinas/SP: Pontes Editores, 2019.

FARACO, C. A. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed. 6ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2022.

FLORES, V. do N.; TEIXEIRA, M. Introdução à linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2005.

FRADE, C. A. S.; VAL, M. G. C (Org.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/. Acesso em 31 mai. 2023.

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

VOLÓCHINOV, V. Círculo de Bakhtin. A palavra na vida e a palavra na poesia. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.

VOLÓCHINOV, V. Círculo de Bakhtin. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução, notas e glossário: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2021.

Published

2023-12-24

How to Cite

Bitar, V. do N. ., & Cavalheiro, J. dos S. (2023). The bakhtinian perspective of discursive genres: a dialogue between research and teaching from the portuguese language curriculum of the state network of Amazonas. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(2). https://doi.org/10.29327/266889.11.2-8