Comparative study between deaf and hearing children on the production of hypernyms and hyponyms

Authors

  • Marcos de Moraes Santos Universidade Federal do Vale do São Francisco, Piauí - Brasil https://orcid.org/0000-0002-3253-5777
  • Marcos Grutzmacher Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia, Departamento de Ensino, Rondônia - Brasil https://orcid.org/0000-0002-7715-1646
  • Adeilson Pinheiro Sedrins Universidade Federal do Agreste de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura, Pernambuco - Brasil https://orcid.org/0000-0003-4778-5549

DOI:

https://doi.org/10.29327/266889.11.2-18

Keywords:

Hyperonymy. Hyponymy. Deaf children. Animal naming. Lexical Acquisition.

Abstract

This study aimed to investigate how hyperonymic and hyponymic relationships are established in Libras and in Portuguese, seeking to identify the strategies used by deaf and hearing children to refer to animals. An experiment was applied in which pictures with different species of animals were presented to deaf and hearing children so that they could identify them through naming (elicited production). The results showed that deaf and hearing children performed more hypernyms (they used the more general name of the species) than hyponyms (names that would designate subspecies) with a statistically significant difference. For the deaf group, among the strategies used in differentiating entities of the same species, the strategy of naming by a phrase containing a modifier stood out. For the group of hearing, the use of standard lexical items stood out.

Author Biographies

Marcos de Moraes Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Piauí - Brasil

Mestre em Linguística - UFAL. Especialista em Libras, Faculdade Dom Pedro II e Licenciado em Letras com habilitação em Língua Brasileira de Sinais -UFSC. Atualmente é Professor na Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF, Campus Serra da Capivara - São Raimundo Nonato/ Piauí. 

Marcos Grutzmacher, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia, Departamento de Ensino, Rondônia - Brasil

Professor mestre em linguística, bacharel em fonoaudiologia e licenciatura em letras-libras. Atuou como intérprete de língua de sinais na Universidade Federal de Rondônia (2013 - 2015) e como professor na Universidade Federal de Alagoas (2015 - 2022). Atualmente é professor de Libras do IFRO.

Adeilson Pinheiro Sedrins, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura, Pernambuco - Brasil

Professor Associado da UFAPE, docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da UFAL e do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da UFRPE/UFAPE. Doutor em Linguística pela UFAL e Líder do Grupo de Estudos em Teoria da Gramática (GETEGRA).

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Published

2023-12-24

How to Cite

Santos, M. de M., Grutzmacher, M. ., & Sedrins, A. P. . (2023). Comparative study between deaf and hearing children on the production of hypernyms and hyponyms . Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(2). https://doi.org/10.29327/266889.11.2-18