Images of youth
what is visible and whats is disseminated?
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.11.1-14%20Keywords:
Youth. Social medias. Youth cultures. Social insertion.Abstract
The article discusses youth cultures present in contemporary times from the way they are approached in different social medias. We sought to research and select images of young people in social media, as well as analyze the perspectives on youth addressed and understand the historical and cultural conditions of young people and their insertion in this space. This is a qualitative and descriptive research carried out through bibliographical research and the analysis of three images from the internet. As a result, it is possible to understand that the images that are made visible and disseminated about youths and their forms of sociability are linked to the historical, sociocultural and spatial conditions in which heterogeneity is constructed. The construction of the self has several resources, but reality has structures that condition the choices and possibilities of representation and formation of the self.
References
BRASIL. Lei 8.069 de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e Adolescente e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 13 mar. 2022.
BRASIL. Lei 12.852 de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm. Acesso em: 13 mar. 2022.
CERQUEIRA, D. et al. Atlas da Violência 2021. São Paulo: FBSP, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/1375-atlasdaviolencia2021completo.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 40-52, 2003.
ENNE, A. L. Juventude como espírito do tempo, faixa etária e estilo de vida: processos constitutivos de uma categoria-chave da modernidade. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 7, n. 20, p.13-35, nov. 2010.
ESTEVES, C. G.; ABRAMOVAY, M. Juventude, juventudes: pelos outros e por elas mesmas. In: ESTEVES, C. G.; ABRAMOVAY, M. Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; Unesco, 2007. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154580. Acesso em: 20 out. 2022.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2005.
GOMES, Nilma Lino; LABORNE, Ana Amélia de Paula. Pedagogia da crueldade: racismo e extermínio da juventude negra. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e197406, p. 1-26, 2018.
JŪGOA. Responder a @samuelhenrique969 As pinturas corporais é uma Proteção espiritual. #tiktokindígena #jūgoanotiktok #indígenass #foryou #tatuyosforever. 20 ago. 2021. TikTok: @cunhaporanga_oficial. Disponível em: https://www.tiktok.com/@cunhaporanga_oficial/video/6998358418343939333?lang=pt_BR&is_copy_url=1&is_from_webapp=v1. Acesso em: 04 nov. 2022.
KOSLINSKI, M.; BARTHOLO, T. Impactos da pandemia na educação brasileira. Nota Técnica, 2022. Disponível em: https://d3e.com.br/wp-content/uploads/nota_tecnica_2212_impactos_pandemia_educacao_brasileira.pdf. Acesso em: 14 jul. 2023.
MARRETA. Melhor entrada de festa de 15 anos que vcs vão ver #xvdakamilly. 15 out. 2021. 1:47am. Twitter: @marretaidd2. Disponível em: https://twitter.com/marretaidd2/status/1448873199228293121. Acesso em: 04 nov. 2022.
MUDA MAIS. Hoje completa 4 anos da Chacina de Costa Barros. 29 nov. 2019. Facebook: Muda Mais. Disponível em: https://www.facebook.com/mudamais/posts/2695299953842143. Acesso em: 06 nov. 2022.
NITSCHKE, W. K.; PASQUALLI, R. Desafios docentes no retorno ao presencial no curso técnico em controle ambiental. Revista intersaberes, 18, 2023. https://doi.org/10.22169/revint.v18.e023do1002
PAIS, J. M. Lazeres e sociabilidades juvenis: um ensaio de análise etnográfica. Análise Social, vol. 25, n. 108-109, p. 591-644, 1990.
RECUERO, R. Estudando discursos em mídia social: uma proposta metodológica. In: SILVA, Tarcízio; BUCKSTEGGE, Jaqueline; ROGEDO, Pedro (orgs.). Estudando cultura e comunicação com mídias sociais. Brasília: Editora IBPAD, 2018.
SPACEK, I. K.; SILVA, V. G. da; PASQUALLI, R. As oficinas de integração como prática pedagógica em tempos de incerteza e crise. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, n. 65, p. 131-146, abr. 2021. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052021000200131&lng=pt&nrm=iso. Acessos em: 28 jun. 2023.