Experiences of studying Language

identity pathways in a subject of Applied Linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.13.1-4

Keywords:

Applied Linguistics, Letras course, Vigotski, Perezhivanie, Teacher education.

Abstract

This research sought to analyze the experiences of four incoming students in a Language degree, focusing on their experiences during the Applied Linguistics course. For this, Vigotski's cultural-historical theory was considered (2001 [1934], 2018 [2001]), as well as the concept of perezhivanie, defined as an emotional experience lived through by the individual during their development, in order to understand how the academic environment shapes the identity of the students and new types of knowledge fostered by such environment. During the first semester, classes were impacted by the pandemic, taking place remotely and the topics covered included Applied Linguistics concepts such as the geopolitics of English, teaching and learning, globalization, among others. During the course, participants shared their reflections, highlighting changes in their perceptions about teaching, foreign languages ​​and globalization. The analysis of their written productions reveals transformations in students' identities, highlighting the importance of the Language course in academic and personal education which in turn are intertwined with past events that make up the complexity of the perezhivanie of studying Letras.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Silvério de Lima, Universidade Federal de Ouro Preto, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Departamento de Letras, Minas Gerais - Brasil

Professor do Departamento de Letras da Universidade Federal de Ouro Preto e do Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição.

Gleisla Thais Mendes, Universidade Federal de Ouro Preto, Minas Gerais - Brasil

Licenciada em Letras – Inglês pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

References

BARKHUIZEN, G. Narrative research in language teaching and learning. Language Teaching, Cambridge, vol.47, n.4, p.450-466, 2014.

BLUNDEN, A. Translating Perezhivanie into English. Mind, Culture and Activity, Reino Unido, vol.23, n.4, p.1-10, 2016.

CASSEMIRO, M. Uma investigação sobre a construção de conhecimentos teórico-práticos na formação inicial de professor de língua inglesa a partir de uma perspectiva sociocultural. In: DELLAGNELLO, A.C.K.; VIEIRA-ABRAHÃO, M.H. (Orgs.). Estudos sobre ensino-aprendizagem e formação de professores de línguas de uma perspectiva sociocultural. Campinas: Pontes Editores, 2020, p.99-124.

ELLIOT, J. Using narrative in social research: qualitative and quantitative approaches. London: SAGE, 2005.

SERRANO, L. O sonho da faculdade: Pesquisa mostra que 80% dos jovens querem ingressar no ensino superior em 2024. Exame, 08 dez. 2023. Disponivel em: https://exame.com/carreira/o-sonho-da-faculdade-pesquisa-mostra-que-80-dos-jovens-querem-ingressar-no-ensino-superior-em-2024/. Acesso em 02 jun. 2024.

FLEER, M.; GONZÁLEZ REY.; VERESOV, N. Perezhivanie, Emotions and Subjectivity: Advancing Vygotsky's Legacy. Berlin: Springer, 2017.

FLEER, M.; ADAMS, M.; GUNSTONE, R.; HAO, Y. Studying the landscape of families and children’s emotional engagement in science across cultural contexts. International Research in Early Childhood Education, Melbourne, vol.7, n.1, p.122-141, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra (Coleção Leitura), 1996.

HALL, S. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. 11ª edição, Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HUH, M-H.; KIM, M-S. Developing L2 Identity Through the Perezhivanie of Learning: A Case Study of Two Students in Jeju Island. English Teaching, Coreia do Sul, vol. 76, n. 3, p. 159-180, 2021.

KITCHEN, J.; PARKER, D.C.; PUSHOR, D. Narrative Inquiry into curriculum making and teacher education. Bingley: Emerald Publishing Group, 2011.

LIMA, F. S. Trajetórias em espiral: a formação histórico-cultural de professores de Inglês. 318 f. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da UNESP, São José do Rio Preto, 2017.

LIMA, F. S.; MAPA, T.V.P. O caminho até o curso de Letras: perezhivanie, narrativas e meio social. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, vol. 21, n.2, p. 1-12, 2022.

LIMA, F. S.; MAPA, T.V.P. O presencial, o remoto e o caos: Perezhivanie de uma estudante de Letras. Caminhos em Linguística Aplicada, Taubaté, vol. 28, n.2, p. 84-104, 2023.

LIMA, F. S.; MENDES, G.T. Sobre quando decidi fazer Letras: perezhivanie e trajetórias narrativas. The ESPecialist, São Paulo, vol. 45, n.3, p. 183-207, 2024.

LONGARAY, E. A; LIMA, M. S. Os vários nomes do Inglês na era global. Revista do Gelne, Rio Grande do Norte, v.12, n.1, p.38-53, 2010.

MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOITA LOPES, L.P.; FABRÍCIO, B. Por uma 'proximidade crítica' nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, São Leopoldo, v.17, n.4, p.711-723, 2019.

MOK, N. Toward an understanding of perezhivanie for sociocultural SLA research. Language and Sociocutural Theory, Sheffield, vol.2, n.2. p.139-159, 2015.

NORTON, B. Identity and Language Learning: Extending the Conversation. 2ª edição. Bristol: Multilingual Matters, 2013.

OLIVEIRA, W. M. Uma abordagem sobre o papel do professor no processo ensino/aprendizagem. Revista Eletrônica – Múltiplo Saber, Londrina, vol.23, n.01, p.01-12, 2014.

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: A Critical Re-Introduction. New York: Routledge, 2021.

PEZZINI, C. C.; SZYMANSKI, M. L. S. Falta de desejo de aprender: causas e consequências. Programa de Desenvolvimento Educacional. In: SEED/PR. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. PDE 2007/ Produção Didática. Curitiba: SEED/PR, v.02, p.21-43, 2011.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6ª edição. Rio de Janeiro: Editora Record, 2001.

SCHIMIDT, S. Morrer sem oxigênio em Manaus, a tragédia que escancara a negligência política na pandemia. El País Brasil. 14 jan. de 2021. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2021-01-15/morrer-sem-oxigenio-em-uma-maca-em-manaus-a-tragedia-que-escancara-a-negligencia-politica-na-pandemia.html. Acesso em 02 jun. 2024.

SMIRNOVA, L. Teacher's motives, agency and Vygotsky's notion of perezhivanie. The European Journal of Applied Linguistics and TEFL, Halifax, v.12. n.1, p.1-16, 2023.

TOASSA, G. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da USP, São Paulo, 2009.

TRAHAR, S. (Org.). Learning and Teaching Narrative Inquiry: traveling in the borderlands. Philadelphia: John Benjamin Publishing Company, 2011.

VERESOV, N. The Concept of Perezhivanie in Cultural-Historical Theory: Content and Contexts. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ REY.; VERESOV, N. Perezhivanie, Emotions and Subjectivity: Advancing Vygotsky's Legacy. Springer, p.47-70, 2017.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001 [1934].

VIGOTSKI, L.S. Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução de Zoia Prestes, Elizabeth Tunes e Cláudia da Costa Guimarães Santana. – 1ª edição, Rio de Janeiro: EPapers, 2018 [2001].

WEBSTER, L.; MERTOVA, P. Using Narrative Inquiry as a Research Method: an introduction to using critical event narrative analysis in research on learning and teaching. London/New York: Routledge, 2007.

Published

2025-06-30

How to Cite

Lima, F. S. de, & Mendes, G. T. (2025). Experiences of studying Language: identity pathways in a subject of Applied Linguistics. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 13(1). https://doi.org/10.29327/210932.13.1-4

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.