Brazilian literature and academic writing in the context of portuguese as an additional language

curriculum and tasks

Authors

  • Wesley Henrique Acorinti Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Letras, Rio Grande do Sul - Brasil https://orcid.org/0000-0001-9752-4975

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.1-21

Keywords:

Brazilian literature teaching. Portuguese as an additional language for academic purposes. Task-based language teaching. Bakhtinian studies. Teaching methods in higher education.

Abstract

The purpose of this study is to present and analyze the theoretical and methodological foundations that underlie the curricular structure and the development of pedagogical tasks in the course "Brazilian Literature and Academic Writing," designed for students of Portuguese as an Additional Language. Based on Bakhtin and the Circle's view of language, the course seeks to promote both literary and academic literacies of students. The tension arising from the alterity between foreign students and Brazilian literature is the cornerstone of the course, emphasizing responsiveness to concrete utterances belonging to the artistic-literary sphere through authorship expressed in the production of a review, updating this speech genre that belongs to the academic sphere. The curriculum is organized by discourse genres, as well as guided by project-based pedagogy. This article hopes to encourage pedagogical practices that prioritize living language, expanding the interface between applied linguistics and Bakhtin and the Circle's alterity philosophy when working with concrete utterances.

Author Biography

Wesley Henrique Acorinti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Letras, Rio Grande do Sul - Brasil

Licenciando em Letras - Português e Inglês na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Os seus principais interesses de pesquisa são na área de Línguas para Fins Específicos, Linguística de Corpus e Português como Língua Adicional.

References

ACORINTI, W. H. Um caminho para a elaboração de tarefas com foco na pronúncia do português brasileiro em contexto de língua adicional. Miguilim, Crato, vol. 12, n. 3, p. 307-331, 2023. DOI: https://doi.org/10.47295/mgren.v12i3.935

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato [1920-1924]. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 3ª edição, São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

BAKHTIN, M. O discurso no romance [1934-1935]. In: BAKHTIN, M. Teoria do romance I: a estilística. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015, p. 19-241.

BAKHTIN, M. As formas do tempo e do cronotopo no romance [1937-1938]. In: BAKHTIN, M. Teoria do romance II: as formas do tempo e do cronotopo. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018, p. 11-236.

BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua [1942-1945]. In: BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. 2ª edição, São Paulo: Editora 34, 2019, p. 23-43.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso [1952-1953]. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016, p. 11-69.

BAKHTIN, M. O texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas: um experimento de análise filosófica [1959-1961]. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016, p. 71-107.

BAKHTIN, M. A ciência da literatura hoje [1970]. In: BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017, p. 9-19.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.-C.; MARTIN, M. S. Academic discourse: linguistic misunderstanding and professorial power [1965]. Tradução de Richard Teese. Stanford: Stanford University Press, 1994.

BRAIT, B; CAMPOS, M. I. B. Da Rússia czarista à web. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin e o Círculo. São Paulo: Contexto, 2016, p. 15-30.

BRANDEN, K. V. Introduction: task-based language teaching in a nutshell. In: BRANDEN, K. V. (Org.). Task-based language education: from theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, p. 1-16.

BRANDEN, K. V. Task-based language teaching. In: GRAHAM, H. (Org.). The Routledge handbook of English language teaching. London: Routledge, 2016, p. 238-251.

CANDIDO, A. O direito à literatura [1988]. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 5ª edição, Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, p. 171-193.

COELHO DE SOUZA, J. P. Implicações das noções de canção como constelação de gêneros e de letramento literomusical para o ensino de português como língua adicional. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, vol. 16, n. 4, p. 651-677, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-639820169914

DI FANTI, M. G. C.; TEIXEIRA, M. Enunciação (2). In: FLORES, V. N.; BARBISAN, L. B.; FINATTO, M. J. B.; TEIXEIRA, M. (Orgs.). Dicionário de linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2008, p. 99-101.

FLORES, V. N. O falante como etnógrafo da própria língua: uma antropologia da enunciação. Letras de Hoje, Porto Alegre, vol. 50, n. 5, p. 90-95, 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.s.23143

FLORES, V. N. O falante e a voz: uma antropologia da enunciação. In: FLORES, V. N. Problemas gerais de linguística. São Paulo: Vozes, 2019. p. 245-272.

FLORES, V. N.; TEIXEIRA, M. Introdução à linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido [1970]. 17ª edição, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREUD, S. O poeta e o fantasiar [1993]. Trad. Ernani Chaves. In: DUARTE, R. (Org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. 2ª edição, Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 267-276.

GERALDI, J. W. Alteridades: espaços e tempos de instabilidades. In: GERALDI, J. W. Ancoragens: estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019a, p. 97-119.

GERALDI, J. W. Depois do ‘show’, como encontrar encantamento. In: GERALDI, J. W. Ancoragens: estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019b, p. 41-57.

GERALDI, J. W. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, M. T. (Org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica, 2021, p. 11-28.

GRILLO, S.; AMÉRICO, E. V. Bakhtin, Vinográdov e a estilística [2013]. In BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. 2ª edição, São Paulo: Editora 34, 2019, p. 93-116.

HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. 5ª edição, Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

HYLAND, K. Academic discourse: English in a global context. London: Continuum, 2009.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Documento base do exame Celpe-Bras. Brasília: INEP, 2020a.

LEA, M. R; STREET, B. V. Student writing and faculty feedback in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, vol. 23, n. 2, p. 157-172, 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079812331380364

LEA, M. R; STREET, B. V. The "Academic Literacies" model: theory and applications. Theory into Practice, vol. 45, n. 4, p. 368-377, 2006. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/40071622. Acesso em: 26 jan. 2024.

LILLIS, T. Student writing: access, regulation, desire. London: Routledge, 2001.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Ekaterina Volkova Américo e Sheila Grillo. São Paulo: Contexto, 2012.

BRASIL. Ministério das Relações Exteriores. Proposta curricular para cursos de literatura brasileira nas unidades da rede de ensino do Itamaraty no exterior. Brasília: FUNAG, 2020b.

MOLL, E. S.; DI FANTI, M. G. C.; DELANOY, C. P. Bakhtin, alteridade e ensino: notas sobre pedagogias dialogicamente orientadas. Revista Diálogos, Cuiabá, vol. 11, n. 3, p. 134–159, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/15948. Acesso em: 26 jan. 2024.

NEVES, C. A. B. Proposta temática: nosso cartão de visitas. In: MENDONÇA, M; NEVES, C. A. B. (Orgs.). A redação no vestibular da Unicamp: o que e como se avalia. Campinas: Editora Unicamp, 2019, p. 37-56.

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.

SCHERMA, C. C.; MIOTELLO, V. A estilística como prática de ensino de língua materna: embates entre as formas gramaticais e a vivacidade da língua criativa. Letrônica, Porto Alegre, vol. 14, p. 1-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.s.42467

SIMÕES, L. J.; RAMOS, J. W.; MARCHI, D.; FILIPOUSKI, A. M. Leitura e autoria: planejamento em língua portuguesa e literatura. Erechim: Edelbra, 2012.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Educação dialógica alteritária: uma reflexão. Línguas & Letras, Cascavel, vol. 21, n. 49, p. 2-27, 2020. DOI: https://doi.org10.5935/1981-4755.20200001

STREET, B. Social literacies: critical approaches to literacy in development, ethnography and education. London: Routledge, 1995.

STREET, B. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos do letramento. In: MAGALHÃES, I. (Org.). Discursos e práticas de letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, 2012, p. 69-92.

TAVANO, P. T.; ALMEIDA, M. I. Currículo: um artefato sócio-histórico-cultural. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, vol. 11, n. 1, p. 29-44, 2018. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.34639

VASSÍLIEV, N. L. M. M. Bakhtin como professor universitário [2013]. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. Bakhtiniana, São Paulo, vol. 12, n. 2, p. 203-211, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/36771. Acesso em: 26 jan. 2024.

VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica [1926]. In: VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019, p. 109-146.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem [1929]. In: VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. 3ª edição, São Paulo: Editora 34, 2021, p. 81-322.

VOLÓCHINOV, V. Estilística do discurso literário I: o que é a linguagem/língua? [1930]. In: VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019, p. 234-265.

Published

2024-07-30

How to Cite

Acorinti, W. H. . (2024). Brazilian literature and academic writing in the context of portuguese as an additional language: curriculum and tasks. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.29327/210932.12.1-21