The issue of polyphonic orientation in Brazilian Sign Language classes

a dialogic analysis

Authors

  • Hadassa Freire Gomes Rodrigues de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa de pós graduação em Estudos da Linguagem, Rio Grande do Norte-Brasil https://orcid.org/0000-0002-9513-6730
  • Maria da Penha Casado Alves Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras-CCHLA, Rio Grande do Norte-Brasil https://orcid.org/0000-0003-1762-5210
  • Gianka Salustiano Bezerril de Bastos Gomes Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras, Rio Grande do Norte-Brasil https://orcid.org/0000-0003-0415-0818

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.11.1-18%20

Keywords:

Dialogic Analysis. Polyphony. Brazilian Sign Language. Deaf Teacher.

Abstract

In this article, we intend to carry out an analysis that unites the dialogic linguistic look at the  Brazilian Sign Language and its polyphonic orientation in the classroom of the Brazilian Sign Language (LIBRAS) undergraduate program at the UFRN central campus. We intend to do this in an introductory way, given the extension that the idea of research/analysis proposes. Thus, we cut a thread of an analysis developed in the Master’s degree of PPgEL-UFRN. In this way, we start from the conception that every discursive and linguistic act is dialogical and rely on Bakhtin's Dialogical Analysis to justify this perception, as well as to base the idea of polyphonic orientation that permeates the entire analysis. We also base our studies on the linguistic themes of the Brazilian Sign Language, as we analyze it in a dialogical way. As expected results, from the proposal of the undertaken analysis, we believe that there is a polyphonic orientation in the pedagogical work of deaf teachers, and this characteristic may enable better teaching and learning of the language, since the ideology, valuation, and meaning identified in each discursive act, and in each concrete and unrepeatable utterance, emphasize the understanding that language is effective in interaction.

Author Biographies

Hadassa Freire Gomes Rodrigues de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa de pós graduação em Estudos da Linguagem, Rio Grande do Norte-Brasil

Graduada em Letras Português- UFRN; Especialista em Educação Inclusiva com Ênfase em Libras (UFMS); Pós-graduada em Gestão em Educação à distância (IFRO) e em Libras: Tradução/interpretação e docência (Uníntese- RS); Mestra e doutoranda em Linguística Aplicada- PPgEL- UFRN.

Maria da Penha Casado Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras-CCHLA, Rio Grande do Norte-Brasil

Doutorado em Comunicação e Semiótica-PUc-SP; Pós-Doutorado em Linguística Aplicada - UNICAMP; Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem-UFRN e Coordenadora Nacional do ProfLetras.

Gianka Salustiano Bezerril de Bastos Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Letras, Rio Grande do Norte-Brasil

Professora Doutora em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, na UFRN. Tem experiência na área de Linguística Aplicada. Membro do Grupos de Pesquisa Práticas Linguísticas Diferenciadas e Práticas Discursivas na Contemporaneidade.

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Published

2023-07-31

How to Cite

Araújo, H. F. G. R. de, Alves, M. da P. C. ., & Gomes, G. S. B. de B. (2023). The issue of polyphonic orientation in Brazilian Sign Language classes: a dialogic analysis. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 11(1). https://doi.org/10.29327/210932.11.1-18