"Let's talk about it?"

discourses that (de)construct gender identities at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.9.2-3

Keywords:

Discourse, Sexual diversity, School, Gender Identities

Abstract

This study analyzes the recurrence of the subordination of gender identities and sexualities, which are made invisible by the cis-heteronormative discourse in school. It identifies elements in educational policies to counteract neoconservative discourses, such as the Escola sem Partido movement. It discusses the process of invisibility of the LGBTQIA+ and reflects on the promotion and implementation of educational proposals on sexuality and gender. The work adopts a bibliographical character, with a qualitative approach and is based on Butler (1990, 2003), Foucault (1988, 1996, 2014), and Louro (2000, 2007, 2018). Such theorists problematize the cis-heteronormative discourse as an oppressive regime for the subjects. The corpus consists of images captured from the Nova Escola magazine article and some excerpts from comments on the matter. The results demonstrate the importance of discussing issues about sexuality and gender in the social sphere, promoting the right to multiple existence, without excluding those who do not follow the model considered normal.

Author Biographies

Daniel dos Santos Barbosa, Universidade Estadual de Goiás

Mestrando no Programa Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT), da Universidade Estadual de Goiás, Câmpus Anápolis de Ciências Socioeconômicas e Humanas. Docente da rede estadual de educação básica de Goiás (SEDUC-GO). 

 

Sostenes Lima, Universidade Estadual de Goiás

Doutor e Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB). Docente no curso de Letras e no Programa Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT), da Universidade Estadual de Goiás. 

 

Clodoaldo Ferreira Fernandes da Silva, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Letras e Linguística (Universidade Federal de Goiás); mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias (Universidade Estadual de Goiás). Docente do curso de Letras da UEG, Campus Sudeste – Morrinhos (GO), e da rede estadual de educação básica de Goiás (SEDUC-GO). 

 

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Published

2021-11-22

How to Cite

Barbosa, D. dos S., Lima, S., & Silva, C. F. F. da. (2021). "Let’s talk about it?": discourses that (de)construct gender identities at school. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 9(2). https://doi.org/10.29327/210932.9.2-3