The construction of the ethos in the empiricus announcement
a trueview analysis
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.9.2-27Keywords:
Trueview. Youtube. Discourse analysis. Ethos. Enunciation sceneAbstract
This article intends to analyze a truview ad from Empiricus Research, led by the employee from the advertising team − Bettina Rudolph −, through the perspective of the ethos and the enunciation scene (MAINGUENEAU, 2008; 2015), both developed by Analysis of Discourse. The justification for this analysis is the great impacto the object in its context, when the meritocratic speech takes strenght; in addition to the fact that the trueview format is a strong marker of the contemporary advertising − a new genre of discourse to be further investigated. Our analysis points out that the aspects that make up the ethos in the object occur in order to meet the needs that characterize its type and gender. Besides, the object ethos is built toenhance de meritocratic dicourse and promote an image of sucess.
References
BARBOSA, L. Meritocracia e sociedade brasileira. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 54, n. 1, p. 80-85, Fev 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003475902014000100008&lng=en&nrm=iso Acesso em: 19 dez. 2020.
BARROS, D. L. P. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3ª ed. São Paulo: Humanitas FFLCH/USP, 2002.
BETTINA RUDOLPH; EMPIRICUS RESEARCH. Vídeo original da Bettina 1 milhão. Aquiles TV, Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=knIHvor2gHs Acesso em: 10 dez. 2020.
CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2004.
COSTA, M. I. L. da.; MENDES, M. L. G. C. da. A publicidade como ferramenta de consumo: uma reflexão sobre a produção de necessidades. Rio Grande do Norte. 2012. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/costa-mendes-a-publicidade-como-ferramenta-de-consumo.pdf Acesso em: 30 nov. 2020.
Crise Econômica no Brasil; Guia Estudo. Disponível em https://www.guiaestudo.com.br/crise-economica-no-brasil Acesso em 24 set. 2020.
FIGO, A. Procon multa Empiricus por publicidade enganosa de Bettina, a milionária; Exame, 2019. Disponível em: https://exame.com/minhas-financas/procon-multa-empiricus-por-publicidade-enganosa-de-bettina-a-milionaria > Acesso em: 27 de dezembro de 2020.
MAINGUENAU, D. Análise de textos de comunicação. Trad. Cecília P. de Souza e Silva e Décio Rocha. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.
MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Trad. Sírio. Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MAINGUENAU, D. Discurso e Análise do Discurso. Trad. Sírio Possenti. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
MUSSALIM, F. B.; POSSENTI, S. As contribuições de Dominique Mainguenau à Análise do Discurso. In: PAULA, Luciane de; STAFUZZA, Grenissa (Orgs.). Da Análise do Discurso no Brasil à Análise do Discurso do Brasil: três épocas histórico-analíticas. Uberlândia, MG: EDUFU, 2010.
REDAÇÃO IQ 360. Por que há tanta desconfiança com a Empiricus? IQ 360. Disponível em: https://www.iq.com.br/investimentos/artigos/empiricus-e-confiavel Acesso em: 26 dez. 2020
SANTOS, A. G. Crises econômico-financeiras: as crises de 2008 no Brasil e no mundo. Trabalho de Conclusão de Graduação, Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/69961/000875589.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 26 dez. 2020.
SENO, A. R. O Ethos no discurso político de Dilma Rousseff: a imagem da mulher na política. Dissertação de Mestrado, Programa da Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santos, Vitória, 2014.
SOARES, T. B. Composição discursiva do sucesso: efeitos materiais no uso da língua. Brasília: EDUFT, 2020.