Construction of knowledge about performance in Santo Daime

an interview with the musician and guitarist Clemilson Dantas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/210932.12.2-27

Keywords:

Violão. Música de Ayahuasca. Santo Daime. Músicos. Etnomusicologia

Abstract

Clemilson Dantas has been a lead guitarist in Santo Daime for over 20 years and although his performance does not take place in the locus of the Daimist culture matrix (Acre), his performance can be seen as a good example of a path of investigation into the creative/diverse dimension that exists within the scope of the guitar performance of Santo Daime. Holder of a versatile and potentially conscious guitar technique, the musician imprints a unique dynamic on the rituals with his guitar, in a way that distinguishes it from the traditional style of performance of the hymns linked to the ICEFLU/Mapiá line (Padrinho Sebastião). Activating several interpretative mechanisms that correspond effectively to a “modeling in the ritual-experience”, the musician mixes/unites rhythmic-harmonic accompaniment and melody in his performance. His performance is indirectly assimilated by other musicians in the region (Paraíba), also reflecting a pedagogical dimension in his work as a Daimist musician.

 

Author Biography

Pablo César Silva, Universidade Federal da Paraíba, Centro de Comunicação Turismo e Artes, Paraíba - Brasil

Professor de música, Pesquisador, Mestre em Música (UFPB). Atua nas Áreas de Educação Musical, Etnomusicologia e Performance Musical.

References

ALBUQUERQUE, M. B. B. (1). Religião e Educação: Os saberes da ayahuasca no Santo Daime. Revista Brasileira De História Das Religiões, v.4, n. 10, 11.

ASSIS, G. L. A Religião of the Floresta: Apontamentos sociológicos em direção a uma genealogia do Santo Daime e seu processo de diáspora. Tese de Doutorado em Sociologia. UFMG, Belo Horizonte, 2017.

BLACKING, J. How musical is man? 5. ed. London: University of Washington Press, 1995.

CSIKSZENTMIHALYI, M. A descoberta do fluxo: a psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CLEMILSON D. Disponível em: www.dicionariompb.com.br/artista/clemilson-dantas> acesso em 27/02/2022.

JUNQUEIRA. H. O músico e o etnógrafo: o campo e o 'campo'. In: 32ª Reunião Brasileira de Antropologia, 2020, Rio de Janeiro (remoto). 2020.

LABATE, B. C.; PACHECO, G. Música Brasileira de Ayahuasca. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009.

PACHECO, G. Os hinos são as correntes: notas para um estudo antropológico da música no Santo Daime.Texto apresentado para disciplina antropologia da religião, PPGAS, Museu Nacional/UFRJ, 1999.

RABELO, K. Daime música: identidades, transformações e eficácia na música da Doutrina do Daime. Dissertação de Mestrado em Música. UFMG, Minas Gerais, 2013.

REHEN, L. K. Recebido e ofertado: a natureza dos hinos na religião do Santo Daime.Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais, UERJ, Rio de Janeiro, 2007.

Published

2024-12-27

How to Cite

Silva, P. C. (2024). Construction of knowledge about performance in Santo Daime: an interview with the musician and guitarist Clemilson Dantas. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(2). https://doi.org/10.29327/210932.12.2-27