On the voice of media sucess

an analysis of the discursive construction of Ana Castela's sucess in Veja magazine

Authors

Keywords:

Discourse of success. Voice of success. Veja magazine. Ana Castela. Vocal aesthetics.

Abstract

The aim of this article is to examine the discursive nature invested in the fabrication of the voice of media success, in the interpretative procedure in an excerpt from the following article in Veja magazine “Ana Castela, estrela do ‘agronejo’: ‘Hoje quem manda é a mulher’” (Capuano, 2023). To this end, the theoretical-methodological apparatus of Discourse Analysis is used, from which the notions of conditions of production, discursive formation and interdiscourse are analyzed in a way that contributes to both this research and others with similar objects and scopes. As a result of this investigation, we hope to shed light on how the voices of media success become a bridge for the recursive process of creating more voices of success, while at the same time creating an aesthetic of the voice of success.

Author Biography

Thiago Barbosa Soares , Universidade Federal do Tocantins, Tocantins - Brasil

Doutor em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor adjunto no curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Pesquisador bolsista de produtividade do CNPq.

References

ADORNO, T. W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: ADORNO, T. W. Textos escolhidos. Trad. Luiz João Baraúna e João Marcos Coelho. São Paulo: Editora Nova Cultural,1999.

ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

CAPUANO, Amanda. Ana Castela, estrela do ‘agronejo’: ‘Hoje quem manda é a mulher’. VEJA, 2023. Disponível em: Leia mais em: https://veja.abril.com.br/coluna/o-som-e-a-furia/ana-castela-estrela-do-agronejo-hoje-quem-manda-e-a-mulher/. Acesso em: 21 ago. 2023.

CARDOZO, A. O. L. O discurso feminista e a concepção de feminino na psicanálise: reflexões acerca de “O segundo sexo” de Simone de Beauvoir Tese de Doutorado (Doutorado em Ciências da Linguagem) Tubarão, SC, Universidade do Sul de Santa Catarina, 2014.

CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. 2.ed. Trad. ngela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2015.

FOUCAULT, M. A Verdade e as formas jurídicas. Trad. Roberto Machado et. al. 3 ed. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2002.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 8 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

ORLANDI, E. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6 ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

ORLANDI, E. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 6 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.

ORLANDI, E. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. 4.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012.

ORLANDI, E. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 12 ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2015.

LEFEBVRE. H. Marxismo: uma breve introdução. Trad. William Lagos. Porto Alegre: L&PM, 2017.

MININNI, G. Psicologia cultural da mídia. Trad. Mario Bresighello. São Paulo: A Girafa Editora: Edições SESC SP, 2008.

PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso. In: GADET, F.; HAK, T. (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. Bethania S. Marianiet al. 4 ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010. p. 75-116.

PÊCHEUX, Michel. Língua, linguagem, discurso. In: PIOVEZANI, C; SARGENTINI, V. (orgs.). Legados de Michel Pêcheux inéditos em análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2011.

SÁ, S. M. A. P. Música eletrônica, DJs e consumo. In: BARROS FILHO, C.; CASTRO, G. (orgs.). Comunicação e práticas de consumo. São Paulo: Saraiva, 2007.

SOARES, T. B.; BOUCHER, D. F. A estética do sucesso vocal: discursos engendrados na construção de vozes de sucesso midiático. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 101–118, 2020. DOI: 10.5007/2175-7917.2020v25n2p101. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2020v25n2p101. Acesso em: 21 ago. 2023.

SOARES, T. B.; PIOVEZANI, C. A voz do sucesso: um gesto de leitura dos dizeres acerca da voz na mídia. Revista Linguasagem, São Carlos, v.28, n.1, jan./jun. 2018, p. 135-147. Disponível em: https://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/395. Acesso em: 21 ago. 2023.

SOARES, T. B. Discurso do Sucesso: sentidos e sujeitos de sucesso no Brasil contemporâneo. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), [S. l.], v. 45, n. 3, p. 1082–1091, 2016. DOI: 10.21165/el.v45i3.658. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/658. Acesso em: 26 ago. 2023.

SOARES, T. B. Discursos do sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017.

SOARES, T. B. Vozes do sucesso: uma análise dos discursos sobre os vícios e virtudes da voz na mídia brasileira contemporânea. Tese de Doutorado (Doutorado em Linguística). São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos, 2018a.

SOARES, T. B. Percurso Linguístico: conceitos, críticas e apontamentos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018b.

SOARES, T. B. Uma análise dos dizeres sobre a voz de sucesso midiático. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 62, n. 00, p. e020016, 2020. DOI: 10.20396/cel.v62i0.8654477. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8654477. Acesso em: 27 set. 2023.

SOARES, T. B. Sentidos da voz: usos na oratória, na filosofia, na psicanálise e na mídia. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2021.

SOARES, T. B. Analyse du discours et theorie critique: Une rencontre au travers des Médias comme objet commun. Palimpsesto, Rio de Janeiro, v. 21, n. 38, p. 128-147, jan.-abr. 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/palimpsesto/article/view/64926. Acesso em: 29 ago. 2023.

SOARES, T. B. Estados da voz de sucesso: discursividades presentes no jornal “O Estado de S. Paulo”. Cadernos de Linguagem e Sociedade, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 9–26, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/45792. Acesso em: 21 ago. 2023.

WOLLSTONECRAFT, M. Reivindicação dos direitos da mulher. Trad. Celina Vergara. São Paulo: Lafonte, 2021.

MAIORES VOZES DA MÚSICA BRASILEIRA. Rollingstone, 2012. Disponível em: http://rollingstone.uol.com.br/listas/100-maiores-vozes-da-musica-brasileira/ze-ramalho. Acesso em: 21 ago. 2015.

Published

2024-07-30

How to Cite

Soares , T. B. . (2024). On the voice of media sucess: an analysis of the discursive construction of Ana Castela’s sucess in Veja magazine. Muiraquitã: Revista De Letras E Humanidades, 12(1). Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/7337