Walter Benjamin and photography by Franz Kafka
aesthetic-biographic confluences
DOI:
https://doi.org/10.29327/210932.10.1-10Keywords:
Benjamin; Photography; Kafka; Memory; Critical discourse.Abstract
The essay The Little History of Photography by Walter Benjamin inscribes the unique account of photography by Franz Kafka as a child. Therefore, the objective of this article is to capture important mobilizations of other discourses circulating behind the opacity of the interdiscourse of this image, which reveal striking features of the ideology of the time; above all, through the reconstruction of memory through forgetting. The hypothesis is proposed that Kafka's photography evidences the theoretical framework of Benjamin's thought and its identity convergence with the author of Prague – the exemplary failure – who was chosen by Benjamin as the new modern narrator. As a method, we adopt the Discourse Analysis (AD) of the French Matrix, from Michel Pêcheux and the notes of Eni P. Orlandi in dialogue with Roland Barthes and his concepts of Studium and Punctum in his book The camera lucida, as well as Benjamin's own critical analysis of photography.
References
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. RJ. Ed. Nova Fronteira. 1984.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense. 1987.
BENJAMIN, Walter. A Infância em Berlim por volta de 1900 In Obras Escolhidas II Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo. Editora Brasiliense. 1994.
FONTANARI, R. Como ler imagens? A lição de Roland Barthes. Galaxia (São Paulo, Online), n. 31, p. 144-155, abr. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542016122392.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin: os cacos da história. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.
OLIVEIRA, Luis Inácio. Do canto e do silêncio das sereias: um ensaio à luz da teoria de Walter Benjamin. São Paulo. Editora EDUC. (2008).
ORLANDI, Eni P. Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. São Paulo, Campinas, Editora Pontes. 2007.
ORLANDI, Eni P. Ler o Arquivo Hoje. In: ORLANDI, E. Gestos de Leitura, Ed. Unicamp, Campinas, 2014.
PÊCHEUX, Michel. Delimitações, Inversões, Deslocamentos. Cadernos de Estudos Linguísticos, n.19. Campinas: Unicamp. 1990, p. 7-24.
PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso (AAD-1969). In: GADET Francoise; HAK, Tony (Org.). Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. De Eni P. Orlandi. Campinas: Unicamp, 2010. p. 59-158.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso. Campinas: Pontes, 1988.
ROUANET, Paulo Sergio. As Razões do Iluminismo. SP. Companhia das Letras. 1987.
SILVA, Jonathan Raphael Bertassi; ROMÃO, Lucília Maria Sousa. Análise discursiva das legendas e fotografias do jornal Brasil de Fato. Significação. 2009. Nº 31, p. 111-127.
SCHOLEM, Gerson. Correspondência (1933-1940). São Paulo: Ed. Perspectiva.1993.
WITTE, Bernd. Walter Benjamin: uma biografia. Tradução de Romero Freitas. BH. Editora Autêntica. 2017.