GEOGRAPHY TEACHING AND TEACHER TRAINING: A PROPOSAL TO DEBATE THE WORLD CAPITAL AND GEOGRAPHICAL SCALE THEMES

Authors

  • José Alves Professor do curso de Bacharelado e Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Acre, Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Professor do Programa de Pós-graduação Mestrado em Geografia, Rio Branco, Acre, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5464-8940

DOI:

https://doi.org/10.47418/uaquiri.v1i1.3126

Keywords:

Geography teaching, teacher training, , capital globalization, geographic scale

Abstract

The paper discusses the importance of the debate in the teaching of geography of the issue of capital globalization and territorial reordering based on a methodological proposal that seeks an articulation of these themes in the understanding of the production of geographic space. As these cannot be disregarded from the basic formation of teachers, we privileged during our experiences in the Regional Studies Discipline III, of the Geography Course (Undergraduate) of the Federal University of Acre, theoretical discussions with the academics in this regard, such as: regionalization of space geographic scale, internationalization of capital, productive restructuring and its social and environmental reflexes. After the initial theoretical-methodological foundation it is proposed as activity to the students to elaborate thematic seminars on “the new (dis) world order”, with which we seek to focus the new American imperialism, Japan in the new world order. , globalization and territorial reorganization in Europe, as well as China in the context of globalization, always articulating the local, regional, national and global.

References

CASTRO, Iná Elias de. O problema da escala. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. p. 117-140.

CHESNAIS, François. O capitalismo de fim de século. In: COGGIOLA, Osvaldo (Org.). Globalização e socialismo. São Paulo: Xamã, 1997. p. 07-33.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FURTADO, Celso. O mito do desenvolvimento. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
HAESBAERT, Rogério (Org.). Globalização e fragmentação no mundo contemporâneo. Niterói, RJ: EdUFF, 2001.

HAESBAERT, Rogério; PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. A nova des-ordem mundial. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Estado, ideologia e poder. In: SPOSITO, Eliseu Savério. (Org.). Dinâmica econômica, poder e novas territorialidades. Presidente Prudente: UNESP/FCT;GAsPERR, 1999. p. 75-96.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 11. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

SPOSITO, Eliseu Savério. Geografia e filosofia: contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

VLACH, Vânia Rubia Farias. Entre a idéia de território e a lógica da rede: desafios para o ensino de geografia. Terra Livre, Goiânia, ano 21, v. 1, n. 24, p. 13-28, jan./jun., 2005.

Published

2019-12-08

How to Cite

José Alves. (2019). GEOGRAPHY TEACHING AND TEACHER TRAINING: A PROPOSAL TO DEBATE THE WORLD CAPITAL AND GEOGRAPHICAL SCALE THEMES. UÁQUIRI - Revista Do Programa De Pós Graduação Em Geografia Da Universidade Federal Do Acre, 1(1). https://doi.org/10.47418/uaquiri.v1i1.3126