IMPACTOS DO PARFOR:
O QUE MUDA DURANTE O PROCESSO DE FORMAÇÃO DOCENTE?
Keywords:
Palavras-chave: Formação docente; Transformações; Parfor.Abstract
Abstract: This study aims to reflect upon the effects of National Development Plan for Teachers in Public Educational Systems and Network (PARFOR) fostered into the practice and lives of students from class 01 of the Education undergraduate course in Cruzeiro do Sul – AC. A qualitative and biographical grounds the nature of this research. In order to achieve it, besides of a field research and the application of a survey, also authors enlightened the debate such as Lüdke e André (1986), Gil (1994) in order to ground the methodology; Saviani (2009) to collect data about teacher education in Brazil; Paulo Freire (2005) to reflect about a liberating pedagogy; among others. To conclude this study, it is suitable to point out that the plan raised positive effects in pedagogical practice and in the lives of these undergraduate students, in which besides their development, they are renovating the world around them and even though transforming themselves as professional as human beings.
Keywords: Teacher education; transformation; Parfor.
References
CAPES. Relatório do Plano Nacional de Formação de Professores para a Educação Básica- (2009-2013). Disponível em: <http:/www.capes.gov.br/educação básica>. Acesso em: 25 de nov. 2019.
CARVALHO DA SILVA, Alberto. Alguns problemas do nosso ensino superior. In: Revista Estudos Avançados, v. 15, nº 42, p.269-293. São Paulo, maio/agosto, 2001. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9806/11378>. Acesso em: 21 de Jul.2020.
CHARLOT, B. Formação de Professores: a pesquisa e a política educacional. In: PIMENTA, Selma (org). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2006.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
RAMOS, Adriana. O perfil dos professores do campo no estado do Acre: uma análise das políticas de formação docente (2007-2013) e das desigualdades nas condições de trabalho. 262 páginas. Tese de doutorado em educação. Universidade do Paraná. Curitiba, 2015.
PRÁ, Jussara Reis; CEGATTI, Amanda Carolina. Gênero, educação das mulheres e feminização do magistério no ensino básico. In Revista Retratos da Escola, Brasília, v.10, n. 18, p. 215-228, jan./jun. 2016. Disponível em: <http//www.esforce.org.br>. Acesso em: 14 de Jul.2020.
TREVISAN, Antoninho Marmo. Empresários do futuro – como os jovens vão conquistar o mundo dos negócios. 4 ed. São Paulo: Editora Infinito, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright for articles published in this magazine belongs to the author, preserving the rights of first publication for the Communitas Magazine. Because they appear in this publicly accessible journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications.