Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 4 No. 8 (2020): DESDOBRAMENTOS: PAISAGENS LITERÁRIAS NO SÉCULO XXI

IMPACTOS DO PARFOR:: O QUE MUDA DURANTE O PROCESSO DE FORMAÇÃO DOCENTE?

Submitted
July 29, 2020
Published
2020-12-15

Abstract

Abstract: This study aims to reflect upon the effects of National Development Plan for Teachers in Public Educational Systems and Network (PARFOR) fostered into the practice and lives of students from class 01 of the Education undergraduate course in Cruzeiro do Sul – AC. A qualitative and biographical grounds the nature of this research. In order to achieve it, besides of a field research and the application of a survey, also authors enlightened the debate such as Lüdke e André (1986), Gil (1994) in order to ground the methodology; Saviani (2009) to collect data about teacher education in Brazil; Paulo Freire (2005) to reflect about a liberating pedagogy; among others. To conclude this study, it is suitable to point out that the plan raised positive effects in pedagogical practice and in the lives of these undergraduate students, in which besides their development, they are renovating the world around them and even though transforming themselves as professional as human beings.

Keywords: Teacher education; transformation; Parfor.

References

CAPES. Relatório de gestão Parfor. 2013. Disponível em: http://www.capes.gov.br. Acesso em 11 de nov de 2019.

CAPES. Relatório do Plano Nacional de Formação de Professores para a Educação Básica- (2009-2013). Disponível em: <http:/www.capes.gov.br/educação básica>. Acesso em: 25 de nov. 2019.

CARVALHO DA SILVA, Alberto. Alguns problemas do nosso ensino superior. In: Revista Estudos Avançados, v. 15, nº 42, p.269-293. São Paulo, maio/agosto, 2001. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9806/11378>. Acesso em: 21 de Jul.2020.

CHARLOT, B. Formação de Professores: a pesquisa e a política educacional. In: PIMENTA, Selma (org). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2006.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

RAMOS, Adriana. O perfil dos professores do campo no estado do Acre: uma análise das políticas de formação docente (2007-2013) e das desigualdades nas condições de trabalho. 262 páginas. Tese de doutorado em educação. Universidade do Paraná. Curitiba, 2015.

PRÁ, Jussara Reis; CEGATTI, Amanda Carolina. Gênero, educação das mulheres e feminização do magistério no ensino básico. In Revista Retratos da Escola, Brasília, v.10, n. 18, p. 215-228, jan./jun. 2016. Disponível em: <http//www.esforce.org.br>. Acesso em: 14 de Jul.2020.

TREVISAN, Antoninho Marmo. Empresários do futuro – como os jovens vão conquistar o mundo dos negócios. 4 ed. São Paulo: Editora Infinito, 2000.

Most read articles by the same author(s)