JOGOS DIGITAIS NA EDUCAÇÃO
LIMITES E POSSIBILIDADES PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
Keywords:
Educational Technologies; Continuing Education; ICT.Abstract
The research aims to identify didactic-pedagogical practices related to the use of educational technologies, specifically digital games, in teacher training. The goal is to analyze how these technologies are integrated into teacher education, providing inclusive teaching/learning opportunities through the use of Information and Communication Technologies (ICT). During the research period, bibliographical surveys were conducted through the reading of authors who work on the subject. From there, the collected information was summarized and reviewed to build a more extensive theoretical framework. Additionally, a questionnaire was administered to gather data to identify how ICT is made available and used by teachers in basic education, as well as how digital games are employed as a didactic tool. The results revealed that the use of educational technologies is not as prevalent in the routine of some teachers. This is attributed to schools facing a lack of technological resources and quality internet. Continuous training is also lacking within educational institutions, often being superficial and focused solely on theory. It is suggested that more comprehensive ongoing training is crucial, incorporating theory and practical elements. Workshops and suggestions on how to integrate educational technologies and digital games into daily school life should be included.
References
AQUINO, D. T.; FREITAS, M. B.; SOBRAL, T. S.; SANTOS, J. L. dos. O lúdico na Geografia: possibilidades e limites no ensino fundamental.: Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, Guarulhos – SP, v.8, n. 3, 2020.19–35. Disponível em: https://doi.org/10.34024/olhares.2020.v8.10779, acessado em 28 de AGO de 2023.
BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.. O aplicativo Kahoot na educação: verificando os conhecimentos dos alunos em tempo real. Disponível em: http://fatecead.com.br/ma/artigo01.pdf. Acesso em abril de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular BNCC. Brasília, DF, 2018. n. 600. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 18/10/2022
CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
COSTA, T. C. M.; OLIVEIRA, I. P. S.; SANTOS, L. M.. Uso do aplicativo kahoot: uma ferramenta pedagógica para as aulas de química por intermediação tecnológica. Anais do Congresso Internacional de Educação e Geotecnologias, Salvador, Bahia, 2019. Disponível em:< http://revistas.uneb.br/index.php/cintergeo/article/view/6839/4456>. Acesso: 28 de FEV de 2023
LÉVY, P. A inteligência Coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições Loyola, 1998.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2ª Ed. São Paulo: Ed. Cortez, 2013.
MARTINS, J. de S. 1938 - Exclusão social e a nova desigualdade (Coleção temas de atualidade). São Paulo: Paulus, 1997.
OLIVEIRA, T. P. de. A utilização de jogos por professores de geografia na educação básica - Maringá, PR, 2018.
QUEIROZ, A. M. D.; SANTOS, R. J.. Produção de conhecimento Geográfico Virtual: abordagens sobre Tempo/Espaço. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 26, 2015, p. 152-168.
QUEIROZ, A. M. D. Formação de professores de geografia na Amazônia: Tic e ensino no norte do Tocantins. Ciência Geográfica - Bauru - XXIV - Vol. XXIV- (1): Janeiro/Dezembro – 2020.
QUEIROZ, A. M. D.; QUEIROZ, J. D. Abordagem geográfica sobre educação e tic no contexto regional brasileiro. Geosul, Florianópolis, v. 37, n. 81, p. 39-63, jan./abr. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2177-5230.2022.e73079 Acesso: 14 de março de 2023.
QUEIROZ, A. M. D., - Geografia no espaço virtual e pandemia: processos inclusivos e excludentes na formação de professores no Tocantins. Caminhos de Geografia Uberlândia-MG v. 22, n. 81 jun./2021 p. 196–216.
SOUSA, J. M. F.; ALMEIDA, J. N.; MELO, J. A. B.. A utilização da robótica e o ensino de geografia: experiência de intervenção do pibid. In: KENNEDY, F. et al. (Orgs). A consciência prática e o ensino de geografia: lugares da prática na formação docente – tensões e convergências. Recife, PE: EDUFPE, 2018
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4/2014, p. 79-97. Editora UFPR.