THE IMPORTANCE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION THROUGH GEOGRAPHY IN THE TRAINING OF STUDENTS IN ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.29327/2151710.5.2-10Keywords:
Environmental education, student training, environment, awareness.Abstract
ABSTRACT
The present study deals with the importance of Environmental Education through Geography in the formation of students. Its objectives are: to analyze the importance of the study of environmental education through Geography in the formation of students; recognize the role that environmental education provides to students in defense of the environment; discuss the importance of environmental education to raise students' awareness of the need to adopt healthy habits and respect for the environment. This work was based on bibliographical research and informal conversation with teachers in the area of Geography. As a result, one can understand the role of environmental education in raising students' awareness of environmental problems, their consequences and relevance for the adoption of conscious attitudes in building a healthier world, for present and future generations.
References
BRASIL, Política Nacional de Educação Ambiental. Lei nº 9.795. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/ealegal.pdf. Acesso em: 25/07/2018
BRASIL, LEI No 9.795, DE 27 DE ABRIL DE 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.pm.al.gov.br/intra/downloads/bc_meio_ambiente/meio_06.pdf. Acesso em: 25/06/2018
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais/ Secretaria de Educação fundamental. –Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Resoluções dos Conselhos Diretrizes Curriculares Nacionais em Educação Ambiental. Resolução do CNE nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em: http://conferenciainfanto.mec.gov.br/images/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em 14/07/2018
BRASIL, Lei n° 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=321. Acesso em: 22/07/2018
FREIRE, G. D. Educação ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 1993.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n.118. p. 189-205, mar. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16834.pdf. Acesso em: 08/08/2018
LANFREDI, Geraldo Ferreira. Política ambiental: busca da efetividade de seus instrumentos. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2002.
MEC, Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola / [Coordenação: Soraia Silva de Mello, Rachel Trajber]. – Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao3.pdf
MEC, Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores (1.: 2001: Brasília) Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores: educação ambiental. / Marilda Almeida Marfan (Organizadora). __ Brasília: MEC, SEF, 2002.
MEC, Panorama da educação ambiental no ensino fundamental / Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC; SEF, 2001. http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/panorama.pdf. Acesso em: 28/07/2018
OLIVEIRA, Scheila P. CENCI, Daniel R. Cidadania, Direitos Humanos e Meio Ambiente: A promoção da Educação Ambiental para uma vida com qualidade. In: TRINDADE, Antônio Augusto C. LEAI, Cesar B. (Coord). Direitos Humanos e Meio Ambiente. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2017. P 285-299
PASSOS, Priscilla Nogueira Calmon de. A conferência de Estocolmo como ponto de partida para a proteção internacional do meio ambiente. Revista Direitos Humanos e Democracia, vol. 6, 2009.
SANTOS, Felipe Alan Souza. PARDO, Maria Benedita Lima. O papel da escola e do educador para uma educação ambiental Transformadora: a compreensão do conceito de educação Ambiental dos professores de indiaroba/se. V Colóquio internacional, Brasil, 2011.
TRISTÃO, M. A educação ambiental na formação de professores. 2. ed. São Paulo: Annablume; Vitória: Fapitec, 2008.
UNESCO. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola / [Coordenação: Soraia Silva de Mello, Rachel Trajber]. – Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental. 2007