TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO – TICS NO ENSINO DE GEOGRAFIA E SEUS DESAFIOS

Authors

  • Victor Régio da Silva Bento Doutor em Geografia – Propgeo/UECE, Docente do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Acre, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Rio Branco, Acre. Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5167-3964
  • Ludmila Silva de Lima Barros Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Acre, Rio Branco, Acre, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4654-8894

DOI:

https://doi.org/10.29327/268458.4.2-2

Keywords:

Teaching Geography; Space production; Technological tools.

Abstract

The work presented as a requirement for completion of the Theory of Space Production subject, seeks to reflect on the methodologies of the discipline of Geography in Elementary School, making use of technological tools, the so-called ICTs, which are part of the new social reality, with profound changes in the way they relate to each other. The school in its social role needs to seek to follow this new reality, to better serve its educational clientele. The methodology chosen was the bibliography, and aims to contribute to the educational area, considering the challenges faced by this professional category. It was verified that the use of technological tools in the educational field is a field in transformation, in adequacy and that even being an excellent source of creativity, it is still not accessible to all those who make up the area of ​​education, from its school community to pedagogical management of some schools.

References

ALMEIDA, Rosângela Doin de; PASSINI, Elza Yasuko. O Espaço Geográfico: Ensino e Representação. 15ª ed. São Paulo: Contexto, 2006.

BRAGA, Juliana. Objetos de aprendizagem, volume 1: introdução e fundamentos. Santo André: Editora da UFABC, 2014.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: Geografia. Brasília: MEC/ SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf com acesso em 20 de Julho de 2022.

BREDA, Thiara Vichiato. O uso de jogos no processo de ensino aprendizagem na geografia escolar. 2013. Tese (Dissertação em Ensino e história das ciências da terra) - Instituto de Geociências da Unicamp. Universidade Estadual de Campinas. 2013.

CAVALCANTI, L.S. Geografia, escola e construção de conhecimento. Campinas: Papirus, 1998.

CÂMARA, Gilberto; DRUCK, Suzana.; CARVALHO, Marília Sá; MONTEIRO, Antônio Miguel. Análise Espacial de Dados Geográficos. Brasília, EMBRAPA, 2004. Disponível em: <http://www.dpi.inpe.br/gilberto/livro/analise/>. Acesso em 15 ago. 2022.

COMITÊ GESTOR DO PROGRAMA DE INCLUSÃO DIGITAL (CGPID). Tic Kids online Brasil. Brasil conectado. Brasília, DF: Presidência da República, 2020. Disponível em :https://porvir.org/so-45-das-escolas-liberam-acesso-a-internet-sem-fio-aos-alunos/#:~:text=Segundo%20dados%20da%20mais%20recente,liberam%20essas%20redes%20aos%20alunos. Acesso em 31.07.2022

GUERRERO, Ana Lúcia de Araújo. Alfabetização e letramento cartográfico na geografia escolar- São Paulo: Edições SM, 2012.

OLIVEIRA, Lívia de Oliveira. Percepção do meio ambiente e Geografia: estudos humanistas do espaço, da paisagem e do lugar. MARANDOLA JR., Eduardo; CAVALCANTE, Tiago Vieira (Orgs.). São Paulo: Cultura Acadêmica, 2017.

PÉREZ GÓMES, Ángel Ignácio. Educação na era digital: a escola educativa. Trad. de Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015.

STÜRMER, Arthur Breno. As TICs nas escolas e os desafios no ensino de geografia na educação básica. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 2, n. 4, p. 3-12, 2011.

TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre : Evangraf, 2014.

Published

2023-03-08

How to Cite

Bento, V. R. da S. ., & Barros, L. S. de L. . (2023). TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO – TICS NO ENSINO DE GEOGRAFIA E SEUS DESAFIOS . UÁQUIRI - Revista Do Programa De Pós Graduação Em Geografia Da Universidade Federal Do Acre, 4(2). https://doi.org/10.29327/268458.4.2-2