Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: experiências formativas em educação ambiental

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-24
Submitted
October 21, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

The current society presents a picture of technological advances alongside a sharp increase in social inequalities. In this context, we must concentrate on issues related to haphazard environmental attacks that endanger the entire planet and, by extension, all living beings. The study sets to describe the limits and possibilities of environmental education experiences for the Adult Education students and their relationships with Environmental Education and Solid Waste. Methodologically, it is analytical empirical research with a qualitative approach (Minayo 2013), taking into consideration the subjectivity of the subjects in different situations in their social context. The didactic practices of adult education teachers on Environmental Education and reflecting on the students' perceptions, we noticed the challenges in adopting new views encompassing educational actions contextualized with the way of life of the subjects involved, providing awareness of environmental education and commitment to the importance of protecting the environment.

References

  1. ABRELPE – ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE LIMPEZA PÚBLICA E RESÍDUOS ESPECIAIS. São Paulo, 2016. Ambiente. Madrid: Grupo Anaya, 2001. p.390. Disponível em: http://www.mma.gov.br/pol%C3%ADtica-de-res%C3%ADduos-sólidos. Acesso em: 30 de out. 2017.
  2. ACARAPE. Lei Orgânica Municipal. Acarape-CE, 1990.
  3. ACARAPE. Lei nº 237, de 03 de julho de 2001. Dispõe sobre a conservação do patrimônio ambiental do município de Acarape e dá outras providências. Acarape, 2001. Disponível em https://acarape.ce.gov.br/leis.php?id=507. Acesso em: 10 out 2023.
  4. PREFEITURA MUNICIPAL DE ACARAPE. Secretaria de Infraestrutura. Disponível em: https://acarape.ce.gov.br/acessoainformacao.php. Acesso em: 12 out 2019.
  5. BRASIL. Lei nº 12.305, de 02 de agosto de 2010. Política Nacional de Resíduos Sólidos. Diário Oficial da União, Brasília, 2010.
  6. BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 1996.
  7. BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano- compaixão pela terra. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
  8. BURMAN, A. Estudo crítico do licenciamento ambiental municipal no Estado do Rio Grande do Sul. 2012. 101f. Dissertação (Mestrado em Avaliação de Impactos Ambientais em Mineração) - Centro Universitário La Salle, Canoas, 2012.
  9. CEARÁ. Resolução COEMA nº 01/2016. Ceará, 2016. Disponível em https://www.sema.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/36/2018/11/Licenciamento-Ambiental.pdf. Acesso em: 30 de jun. 2019.
  10. COELHO, M. G. et al. Contaminação das águas do lençol freático por disposição inadequada de resíduos sólidos urbanos em Uberlândia-MG/Brasil. XXVIII Congresso Internacional de Engenharia Sanitária y Ambiental. Cancún, México. 2012.
  11. FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. 97 (247). Sep-Dec 2016; DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/?lang=pt. Acesso em: 30 de jun. 2019.
  12. FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
  13. FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
  14. IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico-2010.html. Acesso em: 30 de jun. 2019.
  15. JACOBI, P. R.; BESEN, G. R. Gestão de resíduos sólidos em São Paulo: desafios da sustentabilidade. V. 25, n.71, p. 135-158, 2011.
  16. LOUREIRO, C. F. B.; KAPLAN, L. Análise crítica do discurso do programa nacional de formação de educadoras(es) ambientais - Profea: pela não desescolarização da educação ambiental. vol. 27, n.2, Belo Horizonte, 2011.
  17. MACHADO, P. A. L. Direito ambiental brasileiro. 18. ed. São Paulo: Malheiros, 2010.
  18. MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragem e técnicas de pesquisa, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
  19. MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed., São Paulo: Hucitec, 2014.
  20. PANIAGO, R. N.; SARMENTO, T. A investigação em educação numa perspectiva transdisciplinar. Indagatio Didactica, v. 8, n. 3, p. 8-22, out. 2016.
  21. PANIAGO, R. N.; SARMENTO, T. Didática e prática de ensino no contexto político contemporâneo: Cenas da educação brasileira (pp. 2192-2203). In: XVIII Congresso Nacional de Didática e Prática de Ensino - ENDIPE. Anais. 2016. Disponível em: https://www.andipe.com.br/_files/ugd/fd8b07_fcccb6104f454310b023bff34514317f.pdf. Acesso em: 30 de jun. 2019.
  22. PIMENTA, S. G. O Estágio na Formação de professores: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
  23. SANTOS, E. S. A ética de adolescentes de Manaus diante de dilemas socioambientais na Amazônia. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, Brasil. 2016. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/5241. Acesso em: 08 de abr. 2019.
  24. SÁEZ, N. R; GARCIA, J. M. R; FUENTES, E. D. Ciências de la tierra y del médio ambiente. Madrid: Grupo Anaya, 2001. p. 390. Disponível em: http://www.mma.gov.br/pol%C3%ADtica-de-res%C3%ADduos-sólidos. Acesso em: 30 de out. 2017.
  25. XAVIER, A. R. et al. Pesquisa em Educação: aspectos históricos e teórico-metodológicos. EDUCA. Revista Multidisciplinar em Educação, [S.l.], v. 8, p. 1-19, jan. 2021. Disponível em: https://www.periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4627/3815. Acesso em: 13 de jan. 2022.