Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO FÍSICA E TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-3
Submitted
October 18, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

The text aims to present reflections on school Physical Education classes and students with Autism Spectrum Disorder (ASD). The methodology used was a bibliographical review, also known as a literature review, which involves analysing and synthesising various bibliographical sources. People with ASD have certain limitations that make it difficult to organise thoughts and actions, difficulty interacting and communicating socially, as well as repeating movements, behaviours and interests, which can make it difficult to adapt to activities and the school environment. However, school physical education contributes to the development of students with ASD, as it can improve motor and social skills and skills for daily life. In this way, we conclude that school physical education offers ways to help improve students with ASD in a multi-professional team.

References

  1. AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-IV-TR. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.
  2. AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Diagnostic and statistical manual of mental disorders - DSM-5. 5. ed. Washington: American Psychiatric Publishing, 2013.
  3. BOSA, Cleonice Alves. Autismo: intervenções psicoeducacionais. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 28(Supl I), p. S47-53, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbp/v28s1/a07v28s1.pdf. Acesso em: 31 maio 2024.
  4. BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=V%20%2D%20oferecer%20a%20educa%C3%A7%C3%A3o%20infantil,vinculados%20pela%20Constitui%C3%A7%C3%A3o%20Federal%20%C3%A0. Acesso em: 29 maio 2024.
  5. BRASIL. Lei nº 12.764 de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 29 maio 2024.
  6. BRASIL. Linha de cuidado para a atenção às pessoas com transtornos do espectro do autismo e suas famílias na rede de atenção psicossocial do sistema único de saúde. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Especializada e Temática. Brasília: Ministério da Saúde, 2015. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/linha_cuidado_atencao_pessoas_transtorno.pdf. Acesso em: 25 maio 2024.
  7. CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 2, p. 21-37, jan., 2007. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/53. Acesso em: 13 maio 2017.
  8. CARMO, Klertianny Teixeira do; LIMA, Eliaquim de Sousa; DODÓ, Aline Menezes; PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes. A prática docente na educação física: caminhos para sua (res)significaçã. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 20, p. 139–151, 2022. DOI: 10.69532/2178-4442.v20.74611. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/74611. Acesso em: 10 jun. 2024.
  9. COSTA, Camila Rodrigues; FERREIRA, Mariana Oliveira; LEITÃO, Marcelo Crepaldi. Aulas de educação física: inclusão escolar de estudantes com transtorno do espectro autista. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 26, set-dez 2017, p. 80-96. Disponível em: https://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/341. Acesso em: 10 maio 2024.
  10. FRANÇA, Cristineide Leandro; MATTA, Karen Weizenmann da; ALVES, Elioenai Dornelles. Psicologia e educação a distância: uma revisão bibliográfica. Psicologia: Ciência & Profissão, v. 32, n. 1, p. 4-15, 2012. Disponível: https://www.redalyc.org/pdf/2820/282022731002.pdf. Acesso em: 28 maio 2024.
  11. GADIA, Carlos. Aprendizagem e autismo: transtornos da aprendizagem: abordagem neuropsicológica e multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2006.
  12. GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Cartilha do autista. Secretaria da pessoa com deficiência. 2023. Disponível em: https://www.sepd.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2023/11/cartilha-do-autista.pdf. Acesso em 29 maio 2024.
  13. GOVERNO DO ESTADO DO PARANÁ. Transtorno do Espectro Autista (TEA). Secretaria da Saúde. s/d. Disponível em: https://www.saude.pr.gov.br/Pagina/Transtorno-do-Espectro-Autista-TEA. Acesso em: 29 maio 2024.
  14. HALGIN, Richard; WHITBOURNE, Susan Karauss. Psicopatologia: perspectivas dos transtornos psicológicos. 7. ed. Porto Alegre: AMGH, 2015.
  15. LIEBERMAN, Lauren J. Strategies for Inclusion: a handbook for Physical Educators. Champaign: Human Kinetics, 2002.
  16. MAROCCO, Vanessa; REZER, Carla dos Reis. Educação Física e Autismo: relações de conhecimento. In: Congresso Sulbrasileiro de Ciências do Esporte, 5, 2010, Santa Catarina. Anais do V Congresso Sulbrasileiro de Ciências do Esporte. Disponível em: http://www.rbceonline.org.br/congressos/index.php/sulbrasileiro/vcsbce/paper/ewFile/1967/1056. Acesso em: 9 maio 2024.
  17. MELLO, Ana Maria S. Ros de; ANDRADE, Maria América; CHEN HO, Helena; DIAS, Inês de Souza. Retratos do autismo no Brasil, 1ª ed. São Paulo: AMA, 2013.
  18. MUNSTER, Mey de Abreu Van. Educação física especial e adaptada. Batatais: Ação Educacional Claretiana. Batatais: Claretiano, 2011.
  19. NEUROCONECTA. Educação Física e seu papel no autismo. Disponível em: https://neuroconecta.com.br/educacao-fisica-e-seu-papel-no-autismo/#:~:text=No%20caso%20de%20crian%C3%A7as%20com,%2Dse%2C%20vestir%20uma%20roupa. Acesso em 27 maio 2024.
  20. OLIVEIRA, Andreia Margarida Boucela Carvalho de. Perturbação do espectro de autismo: a comunicação. Porto: ed. Porto, 2009.
  21. PEDROSA, Antonio Antunes Coimbra Araújo; OLIVEIRA, Leilde Ramos de; LIMA, Alexsandra Inácio; RORIGUES, Ana Cristina; OLIVEIRA, Marcílio Bruno de. Educação física e alunos com transtornos do espectro autista: provocações e reflexões. XXVII Semana universitária, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2022. Disponível em: https://semanauniversitaria.uece.br/anais/paginas/detalhesTrabalho.jsf. Acesso em: 27 maio 2024.
  22. PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; GOMES, Daniel Pinto. Educación Física en Brasil: recorrido histórico educativo de 1851 a 2017. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 22, n. 238, p. 94-101, 25 mar. 2018. Disponível em: https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/93. Acesso em: 28 maio 2024.
  23. PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; GOMES, Daniel Pinto. CARMO, Klertianny Teixeira do. Epistemologia sul-corpórea: por uma pedagogia decolonial em educação física. Revista Cocar, [S. l.], n. 4, p. 93–117, 2018. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1550. Acesso em: 26 maio 2024.
  24. PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do; COSTA, Maria Aparecida Alves da; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Educação Indígena: o que se tem pesquisado?. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15850, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15850. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15850. Acesso em: 25 set. 2024.
  25. PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; SOUZA, Symon Tiago Brandão de. El discurso de los docentes de Educación Física sobre su práctica pedagógica en salud: Un estudio en la Red Municipal de Fortaleza, CE. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 25, n. 267, p. 21-34, 16 ago. 2020. Disponível em: https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1737. Acesso em: 22 maio 2024.
  26. PEREIRA, Sabrine Antunes; BIZO, Natália Júlia; FERRAZ, Diana da Silva; PAIVA, Danilo Santos de; BENTO-SOARES, Daniela. Educação física escolar para crianças com Transtorno do Espectro Autista: contribuições para professores(as) de educação física. Revista Saber Acadêmico, Presidente Prudente, n. 28, p. 2-15, jul./dez. 2019. Disponível em: https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20200904093818.pdf. Acesso em: 24 maio 2024.
  27. SANTOS, Jose Ivanildo F. dos. Educação Especial: Inclusão escolar da criança autista. São Paulo, All Print, 2011.
  28. SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
  29. SCHMIDT, Carlo. Transtorno do espectro autista: onde estamos e para onde vamos? Psicologia em Estudo, vol. 22, núm. 2, julio-, 2017, pp. 221-230. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, Brasil. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=287176492010. Acesso em: 13 maio 2024.
  30. SCHULMAN, Cory. Bridging the process between diagnosis and treatment. In: GABRIELS, Robin L.; HILLS, Dina E. Autism – From Research to Individualized Practice. London: Jessica Kingsley Publishers, 2002, p. 25-45.
  31. SOUZA, Symon Tiago Brandão de; PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; VENÂNCIO, Luciana. Alunos(as) com necessidades educacionais especiais na Educação Física Escolar: relatos de experiências de um professor-pesquisador. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 4, p. e48178, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8178. Acesso em: 14 maio 2024.
  32. WINNICK. Joseph P. Educação Física e Esportes Adaptados. 3 ed. Barueri - SP: Manole, 2004.