Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 5 No. 11 (2021): Esperançar a EJA

O QUE É POBREZA PARA ESTUDANTES DA EFA DE MARILÂNDIA?

Submitted
April 5, 2021
Published
2021-09-29

Abstract

The present work is the result of a research carried out at the end of an improvement course in Education, Poverty and Social Inequality, at the Federal University of Espírito Santo and its general objective is to present the concepts of poverty expressed by students from the Marilândia agricultural family school, in the state of Espírito Santo, bridging the students' prior knowledge with the theoretical field. The school receives between 30 and 40% of students annually linked to the Bolsa Família Program, and we have identified a tendency to conceptualize poverty only by the financial aspect, highlighting the need to deepen the knowledge in the school's curricular field towards understanding poverty as a multifaceted phenomenon. The students surveyed understand the importance of the Bolsa Família program as an important step towards overcoming social inequalities and reducing poverty in the country, with no signs of prejudice against the program.

References

  1. ARROYO, Miguel G. Módulo Introdutório: Pobreza, Desigualdades e Educação. Curso de Aperfeiçoamento em educação, Pobreza e Desigualdade Social. Ministério da Educação. 2015.
  2. ARROYO, Miguel G. Módulo IV: Pobreza e Currículo: Uma Complexa Articulação. Curso de Aperfeiçoamento em Educação, Pobreza e Desigualdade Social. Ministério da Educação, 2015.
  3. ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
  4. FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 49ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
  5. MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
  6. MOVIMENTO DE EDUCAÇÃO PROMOCIONAL DO ESPÍRITO SANTO (MEPES). Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). São Gabriel da Palha, 2016.
  7. NOSELLA, Paolo. Educação do Campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2012.
  8. POMUCHENQ, Felipe Junior Mauricio. STACUL, Rosângela. LOCATELLI, Andrea Brandão. O espaço da pobreza no currículo: O caso da Escola Família Agrícola de Marilândia. In: DICKMAN, Ivanio. DNA Educação. São Paulo: Dialogar, 2018, p.8-27.
  9. REGO, Walquiria Leão; PINZANI, Alessandro. Módulo I: Pobreza e Cidadania. Curso de Aperfeiçoamento em educação, Pobreza e Desigualdade Social. Ministério da Educação. 2015.
  10. SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2010.
  11. SILVA, Lourdes Helena. As Experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias? Viçosa: UFV, 2012.