ORGANIZATION AND FUNDAMENTALS OF THE CURRICULUM CONTINUING EDUCATION FOR TEACHERS

looking at the path taken and mapping new routes

Authors

Keywords:

Curriculum; Common National Curricular Base; Ongoing training

Abstract

This work presents the course of continuing education with teachers from public schools in the state and municipal schools of the municipality of Santiago do Sul-SC, which aimed to deepen the discussions focused on the curriculum, the National Curriculum Guidelines, the Curricular Proposal of Santa Catarina, to the Common National Curriculum Base and to the elaboration of proposals that justify the pedagogical projects. The training offered met the standards established for the certification of the specialization in Fundamentals and Curricular Organization, offered by the Community University of the Region of Chapecó - Unochapecó. In the methodological aspects, this research is classified as bibliographic and experience report, in the multiplying perspective. It was proposed to discuss and articulate essential concepts for education, highlighting: how can the teachers continuing education contribute to the implementation of educational policies established for basic education? The relevance of the teacher's work in and for the implementation of the educational policies established for basic education was evidenced as a mediator to guarantee a quality and fair teaching to all students of the schools involved.

 

Author Biography

Cláudia Brunetto dos Santos, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó.

 

 

 

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Currículo, território em disputa. 2. ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BORGES, Gabriela Ferreira de Mello; ARAÚJO, Clarice Alves de; PEREIRA, Dulceana. Políticas públicas e políticas educacionais: primeiras aproximações. Revista Encontro de Pesquisa em Educação. Uberaba, v. 1, n.1, p. 62-75, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 09 jan. 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
CLAUDINO, Sergio. et al. (orgs.). Geografia, educação e cidadania. Centro de Estudos Geográficos, Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Lisboa: ZOE, 2019.
DALAROSA, Adair Angelo. Anotações à questão: para que estudar história da educação? In: LOMBARDI, J. C. (org). Pesquisa em educação: história, filosofia e temas transversais. Campinas: Autores Associados, 1999. p. 43 -53.
FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2010. (Coleção Leitura).
LIBÂNEO, Antônio Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Ed. Alternativa, 2001.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus Editorial, 2003.
MEDEIROS, Laércia Maria Bertulino; BEZERRA, Carolina Cavalcanti. Algumas considerações sobre a formação continuada de professores a partir das necessidades formativas em novas tecnologias na educação. In: SOUSA, Renan Pedra de. et al. Orgs. Teorias e práticas em tecnologias educacionais [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2016, p. 17-37. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 14 dez. 2019.
NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988.
NÓVOA, António. História da educação: percursos de uma disciplina. Lisboa/Portugal. Universidade de Lisboa. Texto traduzido em 1996.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação, Ciência e Tecnologia. Proposta Curricular de Santa Catarina: eixos temáticos. Florianópolis: IOESC, 2005.
SANTA CATARINA. Currículo base da educação infantil e do ensino fundamental do território catarinense. Florianópolis: SED, 2019.
SCHEIBE, Leda; BOMBASSARO, Ticiane. Sala ambiente currículo, cultura e sociedade escolar. Obra retirada da Biblioteca Virtual do Curso de Especialização em Coordenação Pedagógica. Disponível em: http://coordenaçãoescolagestores.mec.gov.br/ufsc. Acesso em: 06 jan. 2020.
TUMA, Magda Madalena. Da escrita de intenções aos discursos sobre o processo histórico: a história da educação como disciplina do curso de Pedagogia na década de 1960. In: ABBUD, Maria Luiza Macedo; FAVARO, Maria Regina Gimenez. et al. (Orgs.). 50 anos da Pedagogia: da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Londrina à Universidade Estadual de Londrina (1962 a 2012). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2012, p. 55 a 64.

Published

2021-09-29

How to Cite

BASTEZINI KRONBAUER, N.; BRUNETTO DOS SANTOS, C.; CAMPANHOLO BORDIGNON, L. H. . ORGANIZATION AND FUNDAMENTALS OF THE CURRICULUM CONTINUING EDUCATION FOR TEACHERS: looking at the path taken and mapping new routes. Communitas, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 285–297, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4737. Acesso em: 30 jun. 2024.