FORMATION OF TEACHERS AND SCHOOL MANAGEMENT

Authors

Keywords:

Formation of teachers, school management, School

Abstract

This article presents a bibliographic study on Teacher Education and School Management in relation to the perceptions of some researchers, such as Veiga (2008), Azzi (2002), Oliveira (2004), Alves (2010) Cunha (2013) André (2010), and Contreras (2002), with the objective of understanding the relationship and challenges of school management and the contributions of initial training and continuing education in its performance. To this end, some concepts about teacher education and school management are addressed, which are fundamental elements for understanding this theme. The essential concept is the resignification of approaches on teacher education, especially with regard to issues related to ideas, theories and characteristics, in addition to current debates related to the importance of school management in the continuing education of teachers through study groups conducted within schools, which favor changes in the reality of the public educational institution. We emphasize the continuing education centered on the school as a democratic space capable of proposing alternatives for the realization of a quality education for everyone, and through collective work, with emphasis on the construction and implementation of the Political Pedagogical Project. The challenge of school and school management is the construction of a school with quality, leading the different thoughts, in order to ensure the improvement of the teaching-learning process. We have noticed, several times, through the research of Professor Vitor Henrique Paro (2001, 2009, 2015), that the teacher assumes a management position, be it elective, by a contest or by a political indication, without specific training, often ignoring the complexity of the task of managing school spaces and coordinating various actions that must be conducted by many subjects who experience pedagogical practice.

Author Biographies

Carlos Augusto de Andrade Barbosa, Secretaria de Educação do Estado do Acre SEE/AC

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Acre (UFAC). Professor da Secretaria de Educação do Estado do Acre (SEE/AC).

Alexandre Melo de Sousa, Universidade Federal do Acre

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará. Pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Professor de Língua Portuguesa e Linguística na Universidade Federal do Acre. Lotado no Centro de Educação, Letras e Artes (CELA). Professor e pesquisador nos níveis de Graduação e Pós-Graduação. Membro da Academia Acreana de Letras - Cadeira nº 01.

References

AGUIAR, Marcia Ângela da S. Gestão da Educação e a Formação do Profissional da Educação. In: FERREIRA, N. S. C.; AGUIAR, M. A. S. Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
ANDRÉ, M. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Revista Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.
AZZI, S. Trabalho Docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: CAMPOS, Edson Nascimento; PIMENTA, Selma Garrido (Orgs.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
BOAVENTURA, R. S. A gestão escolar na perspectiva da inclusão. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do oeste Paulista. Presidente Prudente – São Paulo, 2008.
BRASIL. Constituição 1988. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações,1998.
BRASIL/MEC. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
COELHO, J. I. F. Avaliação do Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica na UFOP: o pensamento atual, o trabalho educativo e administrativo sob a perspectiva dos egressos. 2019. 240 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2019.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
CUNHA, M. I. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Revista Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 609-625, jul./set. 2013.
FLORES, M. A. Tendências e tensões no trabalho docente: reflexões a partir da voz dos professores. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 161-191, jan./jun., 2011.
GARCIA, C. M. (Org.). El profesorado principiante: inserción a la docencia. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2009.
GATTI, B. A.; NUNES, M. M. R. (Orgs.). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em Pedagogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2008.
GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Trad. de Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.
NÓVOA, A. Os professores e o novo espaço público da educação. In: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude (Orgs.). O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2008.
OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1097-1100, set./dez. 2004.
PARO, Vitor Henrique. Administração Escolar: introdução crítica. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
PARO, Vitor Henrique. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
PARO, Vitor Henrique. Eleição de diretores: a escola pública experimenta a democracia. Campinas, São Paulo: Papirus, 1996.
STENHOUSE, Lawrence. Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata, 1991.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes: formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
UCHÔA. I. A. T. Política de formação continuada para gestores escolares no estado de Pernambuco: quais as contribuições para a organização escolar democrática? 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2012.
VEIGA, I. P. A. Docência como atividade profissional. In: VEIGA, Ilma Passos A.; ÁVILLA, Cristina Maria (Orgs.). Profissão Docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008.

Published

2021-09-29

How to Cite

AUGUSTO DE ANDRADE BARBOSA, C.; SOUSA, A. M. de. FORMATION OF TEACHERS AND SCHOOL MANAGEMENT. Communitas, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 271–284, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4709. Acesso em: 17 jul. 2024.