O PNAIC EM UM CONTEXTO HISTÓRICO-CRÍTICO DAS POLÍTICAS DE FORMAÇÃO NO BRASIL

Authors

Keywords:

Educação; PNAIC; formação docente; políticas públicas.

Abstract

This research has as one of the objectives, to analyze the implementation of the National Pact for Literacy at the Right Age -PNAIC- as a condition of recent public policy for teacher training in Brazil. We used the historical-critical perspective and its developments in the materialist dialectic based on authors, namely: Marx and Engels (1998), Saviani (1993, 2012), Nosella and Frigotto (2012). Among our questions, we highlight: under what political and pedagogical perspective was the program thought? What historical constructs justify this proposal for teacher training in recent Brazil? What were the consensus points that need to be assessed? In the methodological aspects, we use observation, official and unofficial documents, training modules, among others. The research evidenced the fragmented and opportunistic appropriation of the educational political system in view of the pedagogical trends historically disseminated in Brazil.

Keywords: Education; PNAIC; teacher training; public policy.

Author Biography

Josemir Almeida Barros, Universidade Federal de Rondônia UNIR

Pós-Doutor, Doutor e Mestre em Educação. Pedagogo e Historiador. Professor, pesquisador e extensionista do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (DECED/UNIR) - Campus Porto Velho. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa EDUCA. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2687-6575 - E-mail: josemirbh@gmail.br 

References

BARROS, J. A. A experiência formativa com leitura de professoras alfabetizadoras participantes do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC. Ilhéus/BH, 2015. (Dissertação de Mestrado).
DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o
processo educativo; uma reexposição. 3.ed. São Paulo: Nacional, 1959.
FILHO, Lourenço. Introdução ao estudo da escola nova: bases, sistemas e diretrizes da Pedagogia contemporânea. Rio de Janeiro: Edições melhoramentos, 1978
FRIGOTTO, G. Educação, crise do trabalho assalariado e do desenvolvimento: teorias em conflito. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.) Educação e crise do trabalho. Rio de Janeiro: Editora vozes, 2012. 25-54
MARX, K. ENGELS, F. Manifesto Comunista: comentado por Chico Alencar. Rio de Janeiro: Os Visionautas, 1998.
MONARCHA, C. Lourenço Filho: coleção educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/ Editora Massangana, 2010.
NOSELLA, P. A escola brasileira no final do século: um balanço. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.) Educação e crise do trabalho. Rio de Janeiro: Editora vozes, 2012. 166-188
NUNES, C. Anísio Teixeira entre nós: A defesa da educação como direito de todos. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4203.pdf>. Acesso em: 18 Jan. 2018.
RIBEIRO, A. M. Darcy Ribeiro e o enigma Brasil: um exercício de descolonização epistemológica. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/se/v26n2/v26n2a03.pdf >. Acesso em: 23 Jan. 2018.
RÖHRS, H. Maria Montessori: coleção educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/ Editora Massangana, 2010.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Editores associados, 1993.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores associados, 2011.
SILVA, P. A. D. MACIEL, A. C. Concepções Pedagógicas e políticas educacionais em Rondônia entre 1995 e 2010. In: BRASILEIRO, T. S.A. MACIEL, A. C. FRANÇA, R. F. C. (orgs.). Política educacional e formação docente na fronteira amazônica. Vol. 2. Rio de Janeiro: Editora CRV, 2014.
TEIXEIRA, Anísio. Educação no Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969.
WESTBOOK, R. B. John Dewey: coleção educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/ Editora Massangana, 2010.
__________. Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932) e dos Educadores (1959): Recife: Fundação Joaquim Nabuco/ Editora Massangana, 2010.
PEREIRA, A. J. Contribuições da pedagogia histórico-crítica para o ensino da geometria espacial no ciclo de alfabetização. Bauru/SP. (Dissertação de Mestrado).
__________. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - Cadernos do PNAIC. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/materiais-listagem/itemlist/category/3-cadernos-do-pnaic>. Acesso em: 20 Jan. 2018.
__________.Histórico PNAIC. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/historico-pnaic>.Acesso em 22 Jan. 2018.
__________.Legislação do PNAIC 2017. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/legislacao-do-pnaic-2017 > Acesso em: 02 Fev. 2018.

Published

2020-12-15

How to Cite

CÂNDIDO MATIAS, J.; ALMEIDA BARROS, J. O PNAIC EM UM CONTEXTO HISTÓRICO-CRÍTICO DAS POLÍTICAS DE FORMAÇÃO NO BRASIL. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 8, p. 395–406, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4429. Acesso em: 17 aug. 2024.