Articles
Vol. 4 No. 8 (2020): DESDOBRAMENTOS: PAISAGENS LITERÁRIAS NO SÉCULO XXI
WHY EDUCATION FOR TRAFFIC IN SCHOOL?
UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
-
Submitted
-
August 11, 2020
-
Published
-
2020-12-15
Abstract
This text proposes the possibility of building knowledge about traffic from the school space as a means to form a more conscious society. The aim is to reflect on traffic education as a contribution to citizen education. The theoretical and methodological support of the present study is based on bibliographic and documentary studies, considering the current legislation, as well as researchers who can assist in the reflections. As for the results, the possibilities of developing this theme at school are presented, working on the rules, values and respect for others in matters of coexistence both in the school and beyond. In this sense, the focus is not to propose a specific discipline on traffic education, but to include this knowledge based on the idea that everyone is part of this context. With that, it goes beyond the issues related to the rules of circulation, rescuing the feeling of citizenship and commitment in social relations.
References
AMBEV. Retrato da Segurança Viária 2017. 2017. Disponível em: https://www.ambev.com.br/conteudo/uploads/2017/09/Retrato-da-Seguran%C3%A7a-Vi%C3%A1ria_Ambev_2017.pdf. Acesso em: 22 mar. 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 19 fev. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.503, de 23 de setembro de 1997. Institui o Código de Trânsito Brasileiro. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9503.htm. Acesso em: 15 mar. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC; SEF, 1997a.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC; SEF, 1997b.
BRASIL. Resolução Contran Nº 277 de 28/5/2008. 2008. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=108959. Acesso em: 15 mar. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: file:///D:/Documentos%20Usuario/Desktop/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 3 abr. 2020.
CALLAI, Helena Copetti. A questão da cidadania nas séries iniciais. In: CALLAI, Helena Copetti; TOSO Cláudia Eliane Ilgenfritz (org.). Diálogos com professores: cidadania e práticas educativas. Ijuí: Editora Unijuí, 2015.
CARRASCO, Lucia H. M.; KLÜSENER, Renita. A matemática na educação para o trânsito: uma oportunidade para discutir a transversalidade. In: FILIPOUSKI, Ana Mariza R. et al. (org.). Trânsito e educação: itinerários pedagógicos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.
HOFFMANN, Maria Helena; LUZ FILHO, Silvio Serafim da. A educação como promotora de comportamentos socialmente significativos no trânsito. In: HOFFMANN, Maria Helena; CRUZ, Roberto Moraes; ALCHIERI, João Carlos. Comportamento humano no trânsito. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.
KIEFER, Josefina Giacomini. A educação a distância como apoio à implantação de um trânsito cidadão: a experiência da cidade de São Paulo. 2015. Tese (Doutorado) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.
PORTAL DA CRIANÇA SEGURA. Conheça os dados sobre acidentes. 2018. Disponível em: http://criancasegura.org.br/dados-de-acidentes/. Acesso em: 26 mar. 2020.
PORTAL DO PROFESSOR. Prêmio professores do Brasil: síntese da experiência. 2007. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000016233.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.
PIAGET, Jean. O desenvolvimento moral segundo Piaget. Disponível em: https://colegiolectus.com.br/o-desenvolvimento-moral-segundo-piaget/. Acesso em: 7 abr. 2020.
SAVATER, Fernando. O valor de educar. 1 ed. Tradução de Mônica Stahel. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
SCHÄFFER, Neiva Otero. Geografia, trânsito e cidadania. In: FILIPOUSKI, Ana Mariza R. et al. (org.). Trânsito e educação: itinerários pedagógicos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.
TOSO, Cláudia Eliane Ilgenfritz. Criança, espaço, tempo e construção do conhecimento. In: CALLAI, Helena Copetti; TOSO, Cláudia Eliane Ilgenfritz (org.). Diálogos com professores: cidadania e práticas educativas. Ijuí: Editora Unijuí, 2015.
WAISELFISZ, Julio Jacobo. Mapa da violência 2014, os jovens do Brasil. Brasília: Secretaria-Geral da Presidência da República, 2014.
WHO. World Health Organization. Global status report on road safety 2015. 2015. Disponível em: http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/en/. Acesso em: 26 mar. 2020.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.