Docente do curso de Licenciatura em Pedagogia e do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Unidade Universitária de Paraníba.
This article seeks to reflect on the organization of teaching work with school content in order to promote the development of theoretical thinking in students. Part of the need to overcome the base still prevalent to a large extent in Brazilian school education, which has as a characteristic the formation of empirical, practical-utilitarian thinking, since the concepts are worked in a superficial, reproductive way, in the observation of objects and phenomena. Planning the pedagogical actions aiming at the development of theoretical thinking is found in Historical-Cultural Psychology as a theoretical reference that enables teachers to intentionally organize pedagogical practice, based on the concept of teaching activity, taking into account the integral development of students during the learning process, promoting non-naive awareness. Therefore, this exploratory research, of a bibliographic, theoretical-conceptual nature, points out considerations regarding the organization of pedagogical work under the historical-cultural understanding of human development, which requires the teacher to be intentional, achieved through consistent theoretical-methodological knowledge.
References
ALVES, Piedade das Graças Brugnolli. Teoria Histórico-Cultural: contribuições para a organização do Ensino. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2183-8.pdf> Acesso em 07 dez. 2018.
ANTONIO, Rosa Maria. Teoria histórico-cultural e pedagogia histórico-crítica: o desafio do método dialético na didática. Maringá, PR: Secretaria de Estado da Educação, Superintendência da Educação, Programa de Desenvolvimento Educacional, 2008.
DAVYDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: A experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Tradução José Carlos Libâneo e Raquel A. M. M. Freitas, de Problems of developmental Teaching – The experience of theoretical and experimental psychological research. Soviet Education, Ago. 1988, vol. XXX, nº. 8. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/334336060/Problemas-Do-Ensino-Desenvolvimental> Acesso em 25 mar. 2020.
GRACILIANO, Eliana Cláudia; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga. Reflexões sobre o domínio do pensamento teórico na organização dos conteúdos escolares com base em Vasily Davydov. Contexto e Educação. Editora Unijuí. Ano 33. N 104. Abr. 2018. Disponível em: <https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6816> Acesso em 12 nov. 2019.
LEONTIEV, Aléxis. Uma contribuição à teoria de desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L.S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo, Ícone, 2010.
LONGAREZI, Andréa Maturano; FRANCO, Patrícia Lopes Jorge. A formação-desenvolvimento do pensamento teórico na perspectiva histórico-cultural da atividade no ensino de matemática. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 526-561, fev. 2017. ISSN 1983-7771. Disponível em: < http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5406 > Acesso em 25 mar. 2020.
MARTINS, Lígia Martins. A formação social da personalidade o professor: um enfoque vigotskiano. 2 ed.; Campinas, SP: Autores Associados, 2015.
MORETTI, Vanessa Dias. Professores de matemática em atividade de ensino. Uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, University of São Paulo, São Paulo, 2007.
MOURA, Manoel Oriosvaldo. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, ano II, n.12, 1997, pp.29 a 43. Disponível em: <
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/issue/view/691> Acesso em: 02 jul. 2020.
MOURA, Manoel Oriosvaldo; ARAÚJO, Elaine Sampaio; MORETTI, Vanessa Dias; PANOSSIAN, Maria Lúcia; RIBEIRO, Flávia Dias. ATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINO: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, vol. 10, núm. 29, abril, 2010, pp. 205-229. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/1891/189114444012.pdf > Acesso em: 10 nov. 2019.
MOURA, Manoel Oriosvaldo; ARAÚJO, Elaine Sampaio; MORETTI, Vanessa Dias; PANOSSIAN, Maria Lúcia; RIBEIRO, Flávia Dias. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2 ed. Campinas, SP: Autores associados, 2016. p.93-126.
OLIVEIRA, Cláudia da Cunha Monte.; SILVA, Eliane Campos da. Vygotsky e a Educação. Revista Pró-discente. Programa de Pós-Graduação em Educação, Vitória-ES, v.17, n.2, jul/dez.2001. Disponível em: <https://periodicos.ufes.br/prodiscente/issue/view/404> Acesso em 06 nov. 2019.
PANOSSIAN, Maria Lucia. Manifestações do pensamento e da linguagem algébrica de estudantes: indicadores para a organização do ensino. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
RIGON, Algacir José.; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira.; MORETTI, Vanessa Dias. Sobre o processo de humanização. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2.ed. Campinas, SP: autores associados, 2016. p.15-50.
ROSA, Josélia Euzébio da.; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de.; CEDRO, Wellington Lima. As particularidades do pensamento Empírico e do Pensamento teórico na Organização do Ensino. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2016. p. 77- 92.
SANTANA, Maria Silvia Rosa. A categoria de atividade e o desenvolvimento do pensamento, segundo a abordagem histórico-cultural. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, 2008.
SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 40, n.2, p. 375-397, abr./jun. 2015. Disponível em < https://www.scielo.br/pdf/edreal/v40n2/2175-6236-edreal-45965.pdf> Acesso em 05 nov. 2019.
VIGOTSKI, L.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11° ed. São Paulo: ícone, 2010. (Coleção educação crítica).
YOUNG, MICHAEL. Para que servem as escolas? Educação e Sociedade, Campinas, vol.28, n. 101, p. 1.287 – 1.302, set/dez.2007. Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/es/v28n101/a0228101.pdf> Acesso em: 05 nov. 2019.