Doutora em Educação; Docente no rograma de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Acre. Professora Adjunta na Universidade Federal do Acre. Coordenadora do GT de Didática da Anped.
This article is part of the "Teacher Training Policy in Brazil", offered by the Master in Education of the post-graduation program of the Federal University of Acre - UFAC. In this way, it aims to analyze continuing education, including its conception, legal aspects and the role of the pedagogical coordinator as the main responsible for the training process in schools. Therefore, to construct a panorama and situate the debate theoretically, the present text is subdivided into three moments. In the first one, it presents the conceptions about continuous formation that have been pointed out by the different authors. In the second, it presents the legal aspects that guide this formation. And in the third, it problematizes the question from the discussion of the role of the pedagogical coordinator as the main responsible for the formation process in the schools. The method chosen for the development of this work was the bibliographical research developed through the survey, selection and analysis of the published material on the subject. Thus, to better understand this theme, it was fundamental to seek theoretical basis in the specific literature of: André (2015); Barreto (2015); Freitas (2002/2014); Gatti (1997/2003); Gleglio (2003); Nóvoa (1997/2002); Placco and Almeida (2003); Santos (2008). In addition to the main official documents such as: Law on Guidelines and bases of National Education (9394/96), the National Education Plan (2014-2024) and the National Education Council, resolution no. 2 of July 1, 2015.
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003. (Questões da nossa época; 104).
ANDRÉ, Marli. Políticas de formação continuada e de inserção á docência no Brasil. Educação Unisinos, São Paulo, v. 19, n. 1, janeiro/abril 2015.
BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Politicas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 62, jul.- set. 2015.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&Itemid=30192. Acesso em: 12 de Junho 2017.
____. Lei 9394/96, de 20/12/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, n. 248, 23 dez. 1996.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Supervisão educacional para uma escola de qualidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
FREITAS, H. C. L. Formação de Professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p.136-167, set. 2002.
____. PNE e formação de professores: Contradições e desafios. Revista Retratos da escola, Brasilia, v. 8, n. 15, p.427-446, jul./dez. 2014.
GARRIDO, Elsa. Espaço de formação continuada para o professor-coordenador. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (Orgs). O Coordenador pedagógico e a formação docente. 7. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006. P. 9 – 16.
GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n.37, jan./abr. 2008.
GÉGLIO, Paulo. O papel do coordenador pedagógico na formação do professor em serviço. São Paulo: Loyola, 2003.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2009.
NÓVOA, António. Formação de professores e preparação docente. In: _____. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995. p. 13 – 33.
_____. Professor se forma na escola. Nova Escola, São Paulo: Abril, n. 142, maio 2001. p. 13 – 15. Entrevista.
¬¬_____. Revista Nova Escola. Agosto/2002, p.23.
_______. António. (coord). Os professores e sua formação. Lisboa-Portugal, Dom
Quixote, 1997.
PLACCO, V. M. de S.; ALMEIDA, L. R. O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Loyola, 2003.
____. Formação de professores: o espaço de atuação do coordenador pedagógico-educacional. In: FERREIRA, Syria Carapeto; AGUIAR, Márcia Ângela da S. Para onde vão à orientação e a supervisão educacional? Campinas: Papirus, 2002.
SANTOS, Lucíola Licínio de C. P. políticas e processos. VII Seminário Redestrado – Nuevas Regulaciones em América Latina, Buenos Aires, 3, 4 e 5 de Julho de 2008.