O ensino de literatura em tempos de (des)humanização

Authors

  • João Carlos de Souza Ribeiro Universidade Federal do Acre

Keywords:

Literature teaching. Humanization. Dehumanization. Cyberization. Subjectivities.

Abstract

The present paper aims promote a critical reflection based in Antonio Candido’s fundamental thoughts which is concerned with humanizing power of literature and expressed in his model text entitled O direito à literatura that integrates the Vários escritos work (2017). In times of surrounding reality cyberization that tends to relativize reading modus operandi, establishing news comprehension parameters, literature, whether it’s seen as an artistic object, whether it’s seen as subject matter in the schools through its knowledge transmission, has been walled in by dehumanization course of subjctivities are involved in teaching-learning process, which, as information bubbles-formers, do not recognize it as a source of self-discovery. 

References

BECKER, F. O que é Construtivismo? Revista de Educação AEC, Brasília v. 21, n. 83, p. 7-15, abr./jun. 1992.

CANDIDO, A. Vários escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2017.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução de Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 3. ed. Curitiba: Positivo, 2004.

LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 8. ed. Porto Alegre: Sulina, 2020.

LÉVY, P. O que é o virtual? 1. ed. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1996.

MARIA, L. Leitura & colheita: livros, leitura e formação de leitores. 2. ed. Rio de Janeiro: Ler & Cultivar, 2016.

MOISÉS, L. P. Mutações da literatura no século XXI. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SILVA, M. G. da; PEREIRA, W. E. N.; MORAIS, A. C. dos S. A revolução da tecnologia da informação e a emergência de “uma” nova economia. Revista de Economia Regional, Urbana e do Trabalho, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 84-98, 2018. DOI: 10.21680/2316-5235.2018v7n2ID16717. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rerut/article/view/16717. Acesso em: 4 jul. 2024.

SILVA, M. Literatura e experiência de vida: novas abordagens no ensino de literatura. Nau Literária, [S.l], v. 6, n. 2, 2010. DOI: 10.22456/1981-4526.14466. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/NauLiteraria/article/view/14466. Acesso em: 30 jun. 2024.

ZANINELLI, T.; CALDEIRA, G.; FONSECA, L. D. de S. Veteranos, baby boomers, nativos digitais, gerações x, y, e z, geração polegar e geração alfa: perfil geracional dos atuais e potenciais usuários das bibliotecas universitárias. Brazilian Journal of Information Studies: research trends, [S.l], v. 16, p. e02143, 2022. DOI: 10.36311/1981-1640.2022.v.16.e02143. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/12991. Acesso em: 3 jul. 2024.

Published

2024-07-25

How to Cite

de Souza Ribeiro, J. C. (2024). O ensino de literatura em tempos de (des)humanização. Anthesis, 11(21). Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/anthesis/article/view/7758

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)