BURI QUIZ: RECURSO EDUCACIONAL DIGITAL NO PROCESSO DE ENSINO- APRENDIZAGEM SOBRE OS COMPONENTES ORGÂNICOS DO BURITI (Mauritia flexuosa L. f.)
Keywords:
Ensino de Química. Química Orgânica. Recurso digital. Fruto Regional.Abstract
The discipline of chemistry contributes to the formation of critical citizens; however, students commonly see it as a science distant from their reality, requiring the use of different methodologies to connect these two worlds. Aiming at this integration, the present research aimed to evaluate how Digital Resources contributed to the process of teaching and learning the organic components present in the nutritional composition of Buriti (Mauritia flexuosa L.F). For this, a theoretical class was held with 51 students of the 3rd grade of High School / Technical of the Federal Institute of Amazonas, about the regional aspects and nutritional composition of Buriti, afterwards, a Quiz was applied, using the computer program. Power Point, to demonstrate how this resource can be used to streamline chemistry classes. The results show that the use of Digital Resources facilitated learning, as it makes the classes more dynamic and fun, leading to the improvement of the teaching and learning process of the organic concepts present in Buriti. Therefore, using these Resources in the learning of Organic Chemistry concepts, allied to the contextualization through the nutritional composition of Buriti (M. flexuosa), contributed to the understanding of the approached theme, therefore, by using the regional context in which the students are inserted it was possible to give meaning to scientific knowledge.
References
[2] GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.
[3] KÖCHE, J. C. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e prática da pesquisa. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
[4] TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa [online], São Paulo, v. 31, n.3, p. 443-466, 2005.
[5] VIEIRA, Débora Alvara; FACÓ, Luciana Rodrigues; CECY, Adriana. Buriti: Um fruto do cerrado considerado uma planta de uso múltiplo. Cenarium Pharmacêutico, Ano 4, n° 4, Maio/Nov 2011.
[6] VAITSMAN, Enice Pereira & VAITSMAN, Delmo Santiago. Química e Meio Ambiente: Ensino Contextualizado. Rio de Janeiro, Editora Interciência, 1994.
[7] MARTINS, Renata Corrêa et al. Mauritia flexuosa Buriti. In: VIEIRA, R.F; Julcéia CAMILLO J; CORADIN L. (eds). Espécies Nativas da Flora Brasileira de Valor Econômico Atual ou Potencial: plantas para o futuro: região Centro-Oeste. Ministério do Meio Ambiente, Secretaria de Biodiversidade. – Brasília, DF: MMA p. 257-267, 2018
[8] BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/Semtec, 2000.
[9] NICOLA, Jéssica Anese; PANIZ, Catiane Mazocco. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor, Inov. Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 355-381, 2016.
[10] FRANCO, Catarina da Costa Couto. A Utilização de Recursos Educativos Digitais na Sala de Aula: Um Componente Fundamental no Ensino?. 2013. 92 f. (Relatório de Estágio) Mestrando em Ensino da História e da Geografia - Faculdade de Ciencias Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, 2013.
[11] LUCENA, Guilherme Leocárdio; AZEVEDO, Meryglaucia Silva. QUIZmica: Um jogo virtual auxiliando o ensino de química. Revista Tecnologias na Educação – Ano 4- n° 7 – Dezembro, 2012.
[12] IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.