Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

PRÁTICA DOCENTE EM CLASSES HOSPITALARES: reverberação na aprendizagem dos alunos enfermos

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-15
Submitted
October 21, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

This study aimed to comprehend the teaching practice carried out in hospital classes and its reverberations on the learning of ill students. An exploratory qualitative approach was used, centered on the State of the Question, playing a fundamental role in all stages of the research and allowing the researcher to identify the original contribution of the research to the phenomenon in question, after an analysis and definition of the theoretical-methodological paths to be followed. The conclusion is that pedagogical practice in hospital classes adapts the curriculum and teaching strategies to meet the needs of sick students, creating an educational environment that reduces stress, promotes socialization and learning.

References

  1. ARAÚJO, Kathy Souza Xavier de. Estratégias educacionais no ambiente hospitalar: um estudo na pediatria do Hospital Universitário Lauro Wanderley. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22352. Acesso em: 02 maio 2024.
  2. AUGUSTO, Cleiciele Albuquerque et al. Pesquisa Qualitativa: rigor metodológico no tratamento da teoria dos custos de transação em artigos apresentados nos congressos da Sober (2007-2011). Rev. Econ. Sociol. Rural (RESR), Piracicaba-SP, Vol. 51, Nº 4, p. 745-764, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/resr/a/zYRKvNGKXjbDHtWhqjxMyZQ/. Acesso em: 10 fev. 2024.
  3. CRIVELLARI, Isabela de Oliveira. Metodologias ativas no contexto de classes hospitalares. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica, Universidade Estadual Paulista “Júlio De Mesquita Filho”, Bauru/SP, 2023. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/250394. Acesso em: 2 maio 2024.
  4. FONSÊCA, Margareth Santos. A classe hospitalar no contexto da educação de jovens e adultos: intervenções pedagógicas no ABC Nefro. 194f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2018. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/2552. Acesso em: 26 abr. 2024.
  5. FURTADO, Sheila Batista. O ensino de Ciências/Química em classes hospitalares: Um olhar para o processo de ensino e aprendizagem. 118f. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/215881. Acesso em: 2 maio 2024.
  6. LEITE, Priscila Costa Soares. Educação de jovens e adultos em ambiente
  7. hospitalar: representações sobre si, a educação e projetos de vida. 200f.
  8. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://propesp.uepa.br/ppged/wp-content/uploads/2020/01/priscila_costa_soares_leite.pdf. Acesso em: 26 abr. 2024.
  9. MENEZES, Eunice Andrade de Oliveira; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; LUZ, Carolina Nóbrega Sabóia. Estudos sobre pesquisa e reflexão na formação docente: o estado da questão. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 23, n. 2, p. 137-157, 2018. Disponível em: http://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao. Acesso em: 25 abr. 2024.
  10. NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. Trabalhos científicos e o estado da questão. Estudos em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, p.5-16, jul.-dez, 2004. https://doi.org/10.18222/eae153020042148. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2148. Acesso em: 12 ago. 2024.
  11. PEDROSA, Emerson Marinho. Construindo uma prática pedagógica: aprendendo a aprender com o ensino de ciências na classe hospitalar Semear. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/231901. Acesso em: 2 maio 2024.
  12. RODRIGUES, Júlio César; SIMÕES, Regina Maria Rovigati; PRODOCIMO, Elaine. O lúdico no ambiente da classe hospitalar: um estudo de revisão. Revista Família, Ciclos De Vida E Saúde No Contexto Social, v. 7, n. 3, p. 390-400, 2019. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/3336. Acesso em: 26 abril 2024.
  13. SANTOS, Raffael Bruno Gomes dos; CONCEIÇÃO, Cláudia Cristina da; CAVALCANTE, Tícia Cassiany Ferro;. A importância da classe hospitalar Semear do Recife no processo de continuidade da escolarização dos estudantes/pacientes com câncer. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 256, p. 633-650, set./dez. 2019. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4097. Acesso em: 26 abr. 2024.
  14. SILVA, Jean Marcos da. O ensino da geografia em classe hospitalar/domiciliar: Desafios, práticas e possibilidades. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação – Mestrado Profissional em Ensino na Educação Básica, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/57198188-b1ef-4964-a147-fde55ad763c5. Acesso em: 2 maio 2024.
  15. SOUSA, Alanne Cruz; TELES, Damares Araujo; SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Pedagogia Hospitalar: a relevância da atuação do pedagogo. Revista Educação e Emancipação, n. 1, p. 241–259, 2017 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/7725. Acesso em: 26 abr. 2024.
  16. TEIXEIRA, Ricardo Antonio Gonçalves; TEIXEIRA, Uyara Soares Cavalcanti; OLIVEIRA, Wânia Elias Vieira de; RODRIGUES, Isabela Segato. Classe hospitalar: a gestão pedagógica de professores com educandos em iminência de morte. RBPAE, v. 35, n. 2, p. 401-425, mai./ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/vol35n22019.91144. Acesso em: 26 abr. 2024.