Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

EJA EM FORTALEZA: do orçamento à efetivação do direito à educação

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-6
Submitted
October 18, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

This study investigates the dismantling of Youth and Adult Education (EJA) in Fortaleza between 2013 and 2023. The analysis is based on official data and qualitative research, seeking to understand the relationships between the public budget allocated to EJA, the public policies implemented, and the educational indicators of the modality. As a theoretical basis, we have the studies of Sérgio Haddad (2002, 2007, 2016), Maria Clara Di Pierro (2000, 2015), and Miguel Arroyo (2005). As a result, the study points out that between 2013 and 2023, there was a 64% drop in enrollments in municipal EJA, a 72% decrease in the number of classes, and the number of EJA teachers in Fortaleza decreased by 60% in the period analyzed. Thus, it concludes that the lack of adequate structure, the cut in teachers, and the compulsory transfer of students contribute to the precariousness of EJA education.

References

  1. ARROYO, Miguel Gonzalez. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L. J. G.; GIOVANETTI, M. A.; GOMES, N. L. Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 19-50.
  2. ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Avaliação diagnóstica da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Brasil. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 82, p. 171-196, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000100009.
  3. BORGES, Irlanda Aglae Correia Lima. A gestão do financiamento público em escola de educação de jovens e adultos: um estudo no Distrito Federal. 2014. Dissertação (Mestrado) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF.
  4. CARDOSO, Caroline Cristiano. Direito à educação de jovens e adultos na tessitura das políticas públicas de financiamento. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.
  5. COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sigma. (org). Interseccionalidade. Tradução de Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2020. Disponível em: http://www.ser.puc-rio.br/2_COLLINS.pdf. Acesso em: 24 jul. 2024.
  6. DI PIERRO, Maria Clara. O financiamento público da educação básica de jovens e adultos no Brasil no período 1985/1999. 2000.
  7. DI PIERRO, Maria Clara. O impacto da inclusão da educação de jovens e adultos no Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica: um estudo em municípios paulistas. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 93, p. 119-130, 2015. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2524/2262.
  8. HADDAD, Sérgio (Coord.). Educação de jovens e adultos no Brasil (1986-1998). Brasília, DF: Inep, Comped, 2002.
  9. HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Novos caminhos em educação de jovens e adultos–EJA: um estudo de ações do poder público em cidades de regiões metropolitanas brasileiras. São Paulo: Ed.Global, 2007.
  10. HADDAD, Sergio; SIQUEIRA, Filomena. Analfabetismo entre jovens e adultos no Brasil. Revista Brasileira De Alfabetização, Curitiba, v. 1, n. 2, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.47249/rba.2015.v1.81.
  11. IRELAND, Timothy. Vinte anos de Educação para Todos (1990-2009): um balanço da educação de jovens e adultos no cenário internacional. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 82, p. 43-57, 2009.
  12. LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
  13. MIRANDA SILVA, Marta Rosa Farias de Almeida. A educação de jovens e adultos (EJA): o que dizem os números dos orçamentos do estado da Bahia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 5, p. 3589-3601, 2019. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/1521.
  14. RIBEIRO, Clayton Diógenes. Estado do conhecimento sobre a educação de jovens e adultos no Brasil: um balanço de teses e dissertações (1999-2006). 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Santos, 2009. Disponível em: http://biblioteca.unisantos.br:8181/bitstream/tede/173/1/Clayton%20Ribeiro.pdf. Acesso em: 13 jul. 2024.
  15. SANTOS, Selma; NUNES, Eduardo José Fernandes; DANTAS, Jorge Felipe Carneiro Coelho. Avanços, recuos ou estagnação do financiamento da educação de jovens e adultos na Bahia - 2007 a 2017? Revista Educação e Ciências Sociais, Salvador, v. 1, n. 2, p. 5-25, 2019. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/7510.
  16. SERRA, Enio; VENTURA, Jaqueline; ALVARENGA, Márcia; REGUERA, Emilio. Interrogando o direito à educação: oferta e demanda por educação de jovens e adultos no estado do Rio de Janeiro. Crítica Educativa, São Paulo, v. 3, n. 3, p. 25-41, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22476/revcted.v3i3.243.
  17. VENTURA, Jaqueline Pereira. A política educacional para EJA na produção científica do GT Educação de Pessoas Jovens e Adultas da ANPEd (1998-2008): contribuições para o debate (GT18 nº 5890). In: 32ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), 2009, Caxambu, MG. Anais... Caxambu, MG: ANPEd, 2009. Recuperado de http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/trabalhos/GT18-5890--Int.pdf.
  18. VENTURA, Jaqueline. A oferta de educação de jovens e adultos de nível médio no Estado do Rio de Janeiro: primeiras aproximações. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 4, n. 8, p. 09-35, 2016.
  19. VOLPE, Geruza Cristina Meirelles. O financiamento da educação de jovens e adultos em municípios mineiros no período de 1996 a 2006: até quando migalhas? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 54, p. 693-716, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000300010.