Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 8 No. 20 (2024): REFLEXÕES EM TORNO DA ARTICULAÇÃO ENTRE TEORIA E PRÁTICA EM ATIVIDADES EDUCATIVAS

TRANSFORMAÇÕES NA EDUCAÇÃO EMPREENDEDORA: uma abordagem interdisciplinar para a pós-graduação

DOI
https://doi.org/10.29327/268346.8.20-2
Submitted
October 18, 2024
Published
2024-11-19

Abstract

The article analyzes the transformations in Higher Education Institutions in relation to Entrepreneurial Education, driven by social, political and technological changes. The interdependence between Entrepreneurial Education and Entrepreneurial University creates a collaborative environment for personal and professional development. The study proposes a Didactic Sequence (DS) for stricto sensu postgraduate courses, divided into six non-linear activities: (i) Concepts; (ii) Lectures; (iii) Lean Canvas; (iv) Budget; (v) Oral Presentations and (vi) Article on Innovation. Students are encouraged to create a fictitious company and develop a Financial Plan to validate their ideas or develop an MVP. At the end, scientific articles on Innovation were written. The qualitative and exploratory research revealed that Health students face greater difficulties in forecasting expenses and making oral presentations, as well as significant challenges in scientific writing, comparable to Humanities students. The article concludes that the implementation of the didactic sequence can contribute significantly to the improvement of Entrepreneurial Education, highlighting the importance of addressing the specific difficulties of students in different areas of training. The research highlights the need for targeted interventions to improve financial and communication skills, aiming for a more effective and inclusive educational environment.

References

  1. ARANHA, E. A. O empreendedorismo na administração da federal brasileira. Revista Científica da FAI, Santa Rita do Sapucaí, v. 13, n. 1, p. 49-59, 2013.
  2. BAE, T. J.; QIAN, S.; MIAO, C.; FIET, J. O. The relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial intentions: A meta–analytic review. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 38, n. 2, p. 217-254, 2014.
  3. BARRETTO, E. S. de S. Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, [online], v. 20, n. 62, p. 679-701, jul.-set. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206207. ISSN 1809-449X. Acesso em: 6 out. 2024.
  4. CAPES. Documento Orientador de APCN: Área 48 – Biotecnologia. Coordenador da Área: Tiago Veiras Collares; Coordenadora Adjunta de Programas Acadêmicos: Maria Sueli Soares Felipe; Coordenadora de Programas Profissionais: Lucymara Fassarella Agnez Lima. Brasília, 2023.
  5. CASTELLAR, S. M. V.; MACHADO, J. C. Metodologias ativas - sequências didáticas. 1. ed. São Paulo: FTD, 2016.
  6. CHROBAK, R.; BENEGAS, M. L. Mapas conceptuales y modelos didácticos de professores de química. In: Concepts Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping. San José, Costa Rica, 2006.
  7. COSTA, D. E.; GONÇALVES, T. O. Compreensões, abordagens, conceitos e definições de sequência didática na área de Educação Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 36, n. 72, p. 358-388, 2022.
  8. CORDEIRO, R. S. Sequência didática investigativa na formação inicial docente: O caso da dieta das formigas. Revista Macambira, [s. l.], v. 6, n. 1, e061008, 2022.
  9. CUNHA, E. R.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Docência no ensino superior: uma breve revisão das pesquisas sobre a formação docente e a prática pedagógica do docente universitário. In: LOPES, J. G. da S.; MASSI, L. Aprendizagens da docência no ensino superior: desafios e perspectivas da educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. p. 27-52.
  10. DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo na prática: mitos e verdades do empreendedor de sucesso. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2005.
  11. ETZKOWITZ, H. Innovation in innovation: the triple helix of university-industry-government relations. Social Science Information, v. 42, n. 3, p. 293-337, 2003.
  12. ETZKOWITZ, H.; ZHOU, C. Hélice tríplice: inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo. Estudos Avançados, v. 31, n. 90, p. 23-48, 2017.
  13. ENDEAVOR. Disponível em: <http://endeavor.org/> Acesso em: 07 out. 2024.
  14. GUERRA, M. J.; GRAZZIOTIN, Z. J. Educação empreendedora nas universidades brasileiras. In: LOPES, R. M. A. Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: Sebrae, 2010. p. 67-84.
  15. HONIG, B. Entrepreneurship education: toward a model of contingency-based business planning. Academy of Management Learning and Education, v. 3, p. 258-273, 2004. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5465/AMLE.2004.14242112.
  16. JABES, D. L.; MENEGIDIO, F. M. Empreendedorismo na área da saúde: aplicação de uma sequência didática para alunos de pós-graduação. In: SOUZA, P. M. et al. Educação inovadora: ensino, pesquisa e extensão interdisciplinar. Recife: Even3 Publicações, 2024.
  17. LOPES, D. C. J. R. Análise da multimodalidade em livros didáticos de Biologia e contribuição para a prática docente. Dissertação (Mestrado) – PUC Minas, 2010.
  18. LOPES, J. G. da S.; SILVA JÚNIOR, L. A.; SANTOS JÚNIOR, J. B.; MARCONDES, M. E. R. Modelos didáticos como estratégia para refletir sobre a formação de professores. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 3 a 6 de julho de 2017.
  19. MACHADO, J. C. E. A sequência didática como estratégia para aprendizagem dos processos físicos nas aulas de geografia do ciclo II do ensino fundamental. Dissertação. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
  20. MICHELS, N.; BERESFORD, R.; BERESFORD, K.; HANDLEY, K. From fluctuation and fragility to innovation and sustainability: the role of a member network in UK enterprise education. Industry and Higher Education, v. 32, n. 2, out. 2018. DOI: 10.1177/0950422218805575.MICHELS et al, 2018
  21. MONTEIRO, P.; TAJRA, S. F.; RIBEIRO, J. R.; BUSSOLOTTI, J. M. Educação, inovação e empreendedorismo: a universidade e o seu novo papel na sociedade. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 15, n. 6, 2019.
  22. UNESCO. Relatório Mundial sobre a Educação 1998: professores e o ensino no mundo em mutação. Paris: UNESCO, 1998.
  23. OLIVEIRA, M. M. de. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. 1. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.
  24. PETERSON, R. T.; LIMBU, Y. Student characteristics and perspectives in entrepreneurship courses: A profile. Journal of Entrepreneurship Education, v. 13, n. 1, p. 65-83, 2010.
  25. PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
  26. MUSTAR, P.; RENAULT, M.; COLOMBO, M. G.; PIVA, E.; FONTES, M.; LOCKETT, A.; WRIGHT, M.; CLARYSSE, B.; MORAY, N. Conceptualising the heterogeneity of research-based spin-offs: A multi-dimensional taxonomy. Research Policy, v. 35, n. 2, p. 289-308, 2006.
  27. ROCHA, E. L. de C.; FREITAS, A. A. F. Avaliação do ensino de empreendedorismo entre estudantes universitários por meio do perfil empreendedor. Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 4, p. 465-486, 2014.
  28. RUSKOVAARA, E.; PIHKALA, T.; RYTKÖLÄ, T.; SEIKKULA-LEINO, J. Studying teachers' teaching methods and working approaches in entrepreneurship education. In: ESU CONFERENCE, 22., 2010, Tartu, Estonia. Anais... Tartu, 2010.
  29. VIVONI, S. M. Nunes; SILVA, A. C. N.; SILVA, L. A.; ANDRADE, S. R. Pedagogia empreendedora: um olhar inovador à educação básica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 1, p. 164-179, 2022.
  30. WELSH, D. H. B.; TULLAR, W. L.; NEMATI, H. Entrepreneurship education: Process, method, or both? Journal of Innovation; Knowledge, v. 1, n. 3, 2016.
  31. ZABALA, A. A. Prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.