Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 5 No. 9 (2021): POLÍTICAS PÚBLICAS E IGUALDADE DE GÊNERO: estratégias de resistência e existência

HUMAN RIGHTS EDUCATION: An experience report of the teaching stage with the use of WebQuest

Submitted
January 29, 2021
Published
2021-03-30

Abstract

This experience report aims to highlight the results of a teaching internship in an interdisciplinary master's program carried out in the Human Rights Education course offered in the Pedagogy degree course, at a state university in the state of Paraná. For this, we ask: how can the teaching internship contribute to human rights education? How to approach the contents of public policies aimed at Human Rights in order to contemplate most of the themes? To this end, we carried out the bibliographic survey and used as a theoretical contribution studies in the area of ​​Human Rights, Education and Public Policies. It should be noted that this internship practice was carried out during the Covid-19 pandemic period, with activities being performed remotely. In view of this, we present to the students of the discipline the WebQuest tool (WQ) as a technological didactic resource that can assist in the teaching and learning process on the Human Rights and the unfolding of discussions involving the Black, LGBTQ+, Women, Indigenous, Elderly population, children and adolescents. The results achieved show the need for educational practices aimed at recognizing diversity and the school as a plural space. To this end, the WQ resource was presented as a potential tool, especially in remote times, when the role of the teacher is to mediate knowledge and as proposed by Paulo Freire (1967) to promote education as a practice of freedom, through critical conscience in a more just and humane society.

References

BARBOSA, L.C.A.; RECENA, M.C.P. O uso de WebQuests na educação crítica e emancipatória: seguindo os ideais de Paulo Freire. Revista Ciências & Ideias, v.3, n.1, p. 1-17, 2011. Disponível em https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/reci/article/view/70 Acesso em 08 dez. 2020.

BELLONI, M. L. Infância, mídias e educação: revisitando o conceito de socialização. Perspectiva. Florianópolis, v. 25, n.1, p. 57-82, 2007. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1629. Acesso 29 jan. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial. 1988.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Direito à educação, diversidade e educação em direitos humanos. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 120, p. 715-726, jul./set. 2012. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/es/v33n120/04.pdf. Acesso em 25 set. 2020.

COMPARATO, Fábio Konder. A afirmação histórica dos direitos humanos. 12 ed. – São Paulo: Saraiva Educação, 2019.

FORTES, Erasto. Apresentação. In: SILVA, Ainda Maria Monteiro; TAVARES, Celma (Orgs.). Políticas e Fundamentos da Educação em Direitos Humanos. São Paulo: Cortez, 2010. 7-13.

FRANÇA, F. F. et al. As novas Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação no contexto educacional das políticas públicas: possibilidades de luta e resistência. Campinas, SP: Revista Educação Temática Digital, v. 21, n. 3, p. 645-661, 2019. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654687. Acesso em 29 nov. 2020.

FRANÇA, F. F. Gênero, diversidade e tecnologias: educação para os corpos nas e pelas mídias. In: Corpos dissidentes, corpos resistentes: do caos à lama... Campina Grande: Realize Editora, 2020. p. 339-353. Disponível em https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/65140. Acesso em 29 dez. 2020.

FRANÇA, F. F.; FELIPE, D. Direitos humanos e diversidade no espaço escolar. In: PRIORI, A.; FELIPE, D.; PEREIRA, M. J (Org). Conversas sobre direitos humanos e práticas educativas no espaço escolar. Maringá, PR: Edições Diálogos, 2019. p. 65-75.

FRANÇA, F. F. Os estudos de gênero na Educação Básica: intervenção pedagógica na formação docente. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2016.

FRANÇA, F. F. Representações Sociais de gênero na escola: diálogo com educadoras. 2014. 186 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 1. ed. Paz e Terra: São Paulo, 1987.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GOMES, N. L. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

GOMES, D. F. L. Fundamentação em Direitos Humanos e Cidadania. In: Coleção Cadernos de Direitos Humanos: Cadernos Pedagógicos da Escola de Formação em Direitos Humanos de Minas Gerais, v.1, EFDH-MG. Belo Horizonte: Marginália Comunicação, 2016.

KENSKI, V. M. Educação e novas tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KENSKI, V. M. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. In: BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, 2001. p. 74-84.

LAVASCKI, T. A. Direitos fundamentais de terceira geração. Revista da Faculdade de Direito da UFRGS, n. 15, 1998. Disponível em https://seer.ufrgs.br/revfacdir/article/view/70414/39985. Acesso em 11 jan. 2020.

MOITINHO-SILVA, S. Educação, Direitos Humanos, Igualdade e Diferença: o que dizem os professores? 213 f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-22122016-102143/pt-br.php. Acesso em 21 ago. de 2020.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Rio de Janeiro: UNIC, 2009.

OROFINO, M. I. Mídias e mediação escolar: pedagogia dos meios, participação e visibilidade. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2005.

PEREIRA, R. W. WebQuest: Ferramenta Pedagógica para o Professor. Portal Dia-a-dia Educação, Paraná, Programa de desenvolvimento educacional (PDE), 2008. p. 1-52.

PRIORI, A.; KISCHENER, M. Conversas sobre direitos e dignidade da pessoa humana. In: PRIORI, A.; FELIPE, D.; PEREIRA, M. J (Org). Conversas sobre direitos humanos e práticas educativas no espaço escolar. Maringá, PR: Edições Diálogos, 2019. p. 09-24

ROCHA, L. R. A concepção de pesquisa no cotidiano escolar: possibilidades de utilização da metodologia WebQuest na educação pela pesquisa. 2007. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação), Universidade Federal do paraná, Curitiba, 2007.

ROSSI, J. P. G.; FRANÇA, F. F. “Gênero e diversidade na escola”: uma proposta de WebQuest como subsídio para discussões de gênero no espaço escolar. Revista EducaOnline. v. 14, n. 3, p. 50-80, 2020. Disponível em http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaonline&page=article&op=view&path%5B%5D=1121. Acesso em: 09 de nov. 2020. Acesso em 29 nov. 2020a.

ROSSI, J. P. G.; FRANÇA, F. F(b). A metodologia WEBQUEST no contexto das questões de gênero: experiências de educadoras em debate. Interfaces da Educ., Paranaíba, v. 11, n. 32, p. 213- 243, 2020. Disponível em https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/4492. Acesso em 08 dez. 2020b.

SILVA, Aida Maria Monteiro. Direitos Humanos na educação básica: qual o significado? In: SILVA, Aida Maria Monteiro; TAVARES, Celma (orgs). Políticas e fundamentos da Educação em Direitos Humanos. São Paulo: Cortez, 2010. p. 41-63

TOSI, Giuseppe. Direitos Humanos: reflexões iniciais. In: TOSI, Giuseppe (Org.). Direitos Humanos: história, teoria e prática. João Pessoa Editora UFPB, 2004. 14-41.

VIOLA, Solon Eduardo Annes. Políticas de Educação em Direitos Humanos. In: SILVA, Ainda Maria Monteiro; TAVARES, Celma (Orgs.). Políticas e Fundamentos da Educação em Direitos Humanos. São Paulo: Cortez, 2010. p. 15-40.