EDUCATION FROM AN INCLUSIVE PERSPECTIVE AT THE STATE SCHOOL SENATOR ADALBERTO SENA

Authors

Keywords:

Education, Equity, Inclusive perspective

Abstract

This work aims to understand the process of school inclusion of students with disabilities in the State School Senador Adalberto Sena (SAS), located in the municipality of Rio Branco. The study was conducted through the discipline of Historical Research, through bibliographic reviews, exploratory analysis of the school, interviews with teachers and mediators for a greater relationship of proximity to information and data, in addition to the legal support of Articles 205 and 208 of the Federal Constitution of 1888, plus the Statute of children and adolescents (ECA) - Law No. 8,069/90 with special attention to article 55 - in addition to the National Guidelines for Special Education in Basic Education - CNE nº. 04/2009, adducted from the Salamanca Declaration. We use Mantoan as a theoretical basis (2003; 2011); Carvalho (2008); among others. The aim was to identify the target audience of special education, and to know the advances and difficulties encountered by the arrival of students with disabilities.

Author Biography

Jardel Silva França, Faculdade de Educação Superior Euclides da Cunha

Especialista em Educação Especial Inclusiva pela Faculdade de Educação Acriana Euclides da Cunha (INEC). Licenciado em História, pela Universidade Federal do Acre - UFAC (2019). Aperfeiçoado Uniafro em Políticas de Promoção de Igualdade Racial na Escola (2016). Membro do corpo editorial da Revista Em Favor de Igualdade Racial e Revista Das Amazônias / Revista Discente de História da UFAC. Filiado à Associação Brasileira de Pesquisadores Negros e Negras (ABPN). Membro do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas (NEABI) da Universidade Federal do Acre.

References

ALMEIDA, Letícia Lopes de. Entrevista concedida ao autor deste artigo. Rio Branco, 19 de dez. 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 05 de outubro de 1988.
BRASIL. Declaração de Salamanca e linhas de ações sobre necessidades educacionais especiais. Brasília: UNESCO, 1994.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão de Pessoas com Deficiência. Brasília, 2015.
BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Resolução 04/2009. Institui o Atendimento Educacional Especializado. Brasília: MEC/Secretária de Educação Especial, 2009.
BRASIL. Resolução 04/2010. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília: MEC/Secretária de Educação Especial, 2010.
Carvalho, Rosita Edler. O trabalho pedagógico na diversidade: Escola Inclusiva: reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2008.
Escola de Ensino Fundamental e Médio Senador Adalberto Sena. (2018). Plano Político Pedagógico, Rio Branco.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: caminho, descaminho, desafios, perspectiva. O desafio das diferenças na escola. 4ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? .1ed. São Paulo: Moderna, 2003.

Published

2021-03-30

How to Cite

SILVA FRANÇA, J. EDUCATION FROM AN INCLUSIVE PERSPECTIVE AT THE STATE SCHOOL SENATOR ADALBERTO SENA . Communitas, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 334–345, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4488. Acesso em: 17 aug. 2024.