Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 3 No. 6 (2019): OS OCEANOS DE FRONTEIRAS INVISÍVEIS: TRÂNSITOS, IDENTIDADES E MEMÓRIAS NA LITERATURA

LETRAMENTO LITERÁRIO E ESTÉTICA DA RECEPÇÃO: : AUXÍLIOS PARA O ENSINO DE LITERATURA

Submitted
October 16, 2019
Published
2019-12-10

Abstract

Literature teaching and literary reading are related not only to the teaching act, but also to other factors that influence such practices, positively and negatively, within the education system. In addition, it is pertinent to analyze how significant it can be for the teacher to make use of the theory to make learning and reading literature more efficient in his or her practice. Thus, this study addresses the practice of literary reading within the teaching of literature relating it to the Reception Theory, seeking to understand how the theory that deals with reading can help teachers and students in the search for a more efficient reading practice. The research was based on the considerations of Cosson (2006); Jauss (1994); Iser (1996, 1999); Fritzen (2017); among others.

References

AGAZZI, G. L. Problemas do ensino da literatura: do perigo ao voo possível. Remate de Males, v. 34, n. 2, p. 443-458, 25 nov. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635858/3567 Acesso em: 16 set. 2019.
ASSIS, Emanoel Cesar Pires de. Leitura de literatura em meio digital: a mediação pelo corpo. In: Revista Texto Digital, v. 13, n. 1. p. 141-156, jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2016v13n1p141/34579. Acesso em: 11 out. 2019.
ASSIS, Emanoel Cesar Pires de; SOUSA, Leydiane Maria de. O letramento por meio do conto “Olhos mortos de sono”, de Anton Tchekhov. Revista Diálogo e Interação, v. 12, n. 1, p. 109-129, 2018.
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo – SP: Cultrix, 2013.
BRASIL. Lei Nº 13.415/2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 22 ago. 2019.
BRIZOTTO, Bruno. Duas abordagens para o ensino de literatura: leitura e estética da recepção. In: Revista Fronteira Digital, v. 2, n. 03. p. 01-22, ago. 2011. Disponível em: http://www.unemat.br/revistas/fronteiradigital/docs/artigos/n3_2011/fronteira_digital_n3_2011_art_6.pdf Acesso em: 26 set .2019.
CANTARIN, Márcio Matiassi; ALMEIDA, Rogério Caetano de. Da burocracia institucional à ontologia do objeto: notas sobre o ensino (fora de lugar) de Literatura. In: CHECHINEL, André; SALES, Cristiano de, Org. O que significa ensinar literatura? Florianópolis – SC. Editora UFSC, 2017.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo – SP. Editora: Cultrix, 2006.
FRITZEN, Celdon. O entorno da pergunta “o que significa ensinar literatura?”: reflexões sobre o seu lugar e papel na Educação Básica. In: CHECHINEL, André; SALES, Cristiano de, Org. O que significa ensinar literatura? Florianópolis – SC. Editora UFSC, 2017.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da Leitura, 2018. Disponível em: http://prolivro.org.br/home/images/O_Di%C3%A1rio_de_S%C3%A3o_Jorge_do_Iva%C3%AD.pdf. Acesso em: 30 set. 2019.
ISER, Wolfang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 1 São Paulo: 34, 1996.
ISER, Wolfang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 2 São Paulo: 34, 1999.
JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. 1º Ed. São Paulo: SP. Editora Ática S.A, 1994.
JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo – SP. Editora UNESP, 2002.
LIMA, Luiz Costa. A Literatura e o Leitor: Textos de Estética da Recepção. 2º Ed. Rio de Janeiro: RJ. Editora Paz e Terra, 1979.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. In: Informática na educação: teoria e prática. V. 3. Nº 1, p. 137 – 144. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/6474/3862. Acesso em: 28 ago. 2019.
SILVA, Vitor Aparecido da. Leitura literária na sala de aula: Concepções dos Professores nas series iniciais. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Pedagogia). Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Campinas – SP, 2011.
TELLES, Lygia Fagundes. Apenas Um Saxofone. In: TELLES, Lygia Fagundes. Os melhores contos de Lygia Fagundes Telles. Eduardo Portela (org.). 12º Ed. São Paulo – SP. Global, 2003.
TODOROV, Tzvetvan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro – RJ. Editora: DIFEL, 2009.