ETHNOMATEMATICS: THE KNOWLEDGE OF RURAL STUDENTS FROM THE MATHEMATICAL SCHOOL DEVELOPMENT PERSPECTIVE

Authors

  • Kin Frank Souza Barreto Docente da Rede de Ensino da Pública SEMED, Humaitá-AM
  • Marcos André Braz Vaz Docente na Universidade Federal do Amazonas no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente do Campus Vale do Rio Madeira, Humaitá-AM
  • Renato Abreu Lima Doutorando em Biodiversidade e Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Pertencente ao Laboratório de Pesquisa em Química de Produtos Naturais.

Keywords:

Matemática Escolar. Saber Etnomatemático. Unidades de Medidas.

Abstract

This study aimed to evaluate ethnomathematical knowledge in field practice by workers in the Ribeirinha de Santa Luzia Community in Humaitá-AM. The research period was conducted from August to November 2019 using a qualitative methodological approach. The research subjects were students from the 8th grade of elementary school. The instruments used for data collection were interviews and semi-structured questionnaires. The main results obtained with the application of activities were on the relationship between ethnomathematics and school knowledge.

Author Biography

Renato Abreu Lima, Doutorando em Biodiversidade e Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Pertencente ao Laboratório de Pesquisa em Química de Produtos Naturais.

Biólogo, Pós-Graduado em Gestão Ambiental, Mestre em Meio Ambiente e Doutorando em Biodiversidade e Biotecnologia pela UFAM.

References

[1] D‘AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar ou conhecer. 5. ed. São Paulo: Ática, 1998.
[2] MATTOS, J.R.L. Etnomatemática: saberes do campo. Org.- Curitiba: CRV, 2016
[3] D‘AMBROSIO, U. Etnomatemática. São Paulo: Editora Ática, 1998.
[4] D‘AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2003.
[5] DOMITE, M. C. S.; FERREIRA, R. Etnomatemática: papel, valor e significado. Em: RIBEIRO, José Pedro Machado; DOMITE, M. C. S.; FERREIRA, R. (Orgs.). Etnomatemática: papel, valor e significado. Porto Alegre: Zouk, 2006.
[6] KNIJNIK, G. O saber acadêmico e o saber popular na luta pela terra. Educação Matemática em Revista, n.1, p.5-11, 1993.
[7] KNIJNIK, G. Itinerários da etnomatemática: questões e desafios sobre o cultural, o social e o político na educação matemática. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Cláudio José de. (org.) Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul- RS: EDUNISC, 2003.
[8] KNIJINIK, G.; WANDERER, F.; GIONGO, I.M.; DUARTE, C.G. Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
[9] KNIJNIK, G. et al. Etnomatemática em movimento 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2013.
[10] PASSOS, C.M. Etnomatemática e Educação Matemática Crítica: conexões teóricas e práticas. Belo Horizonte: UFMG, 2008. (Mestrado) Orientador: Prfa. Dra. Jussara de Loiola Araújo.
[11] OLIVEIRA, G.S. Escolas multisseriadas de Campo Belo do Sul: elementos para reflexão. Florianópolis: UFSC, 2014.
[12] BORBA, M.; SANTOS, S. Educação matemática: propostas e desafios. Eccos, v.7, n.2, p.229-516, 2005.
[13] BRASIL. Ministério da Educação e dos Desportos. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Matemática. MEC/SEF, 1998.
[14] BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: educação matemática do campo. Brasília, DF, 2014.
[15] CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Universidade do Minho, Braga, Portugal, v. 16, p.221, 2002.
[16] BRASIL. Ministério da Educação e dos Desportos. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Matemática. MEC/SEF, 1997.
[17] KNIJNIK, G. et al. Etnomatemática em movimento 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2013.
[18] VITTI, C.M. Matemática com prazer, a partir da história e da geometria. 2.ed. Piracicaba – São Paulo. Editora UNIMEP. 1999.
[19] SANTOS, J.A.; FRANÇA, K.V; BRUM dos SANTOS, L.S. Dificuldades na Aprendizagem de Matemática. 2007. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso. – Graduação em Licenciatura em Matemática do Centro Universitário Adventista de São Paulo, São Paulo, 2007.
[20] DOMINGUES, K. C. M. O currículo com abordagem etnomatemática. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Educação Matemática em Revista. Ano 10, n. 14, p. 39, 2003.
[21] FREIRE, Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção Leitura. 29.ed. 1996.
[22] SILVA, J.; ALMEIDA, W.A.; LIMA, R.A. Biomas brasileiros: um jogo educativo para o ensino fundamental em uma escola pública no Alto Solimões, Amazonas. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v.6, n.1, p.408-417, 2019.

Published

2021-09-04

How to Cite

Souza Barreto, K. F., Braz Vaz, M. A., & Lima, R. A. (2021). ETHNOMATEMATICS: THE KNOWLEDGE OF RURAL STUDENTS FROM THE MATHEMATICAL SCHOOL DEVELOPMENT PERSPECTIVE. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 01–12. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3409

Issue

Section

Artigos Originais Ciências Exatas e da Terra

Most read articles by the same author(s)

> >>