CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO

Authors

Keywords:

Educacional policies, Production of texts

Abstract

The text presents some theoretical formulations of English sociologist Stephen Ball which can contribute to the study of curriculum policies. It is a brief explanation on policy cycle approach and the theory of policy enactment pointing constructs that call on field researchers on educational policies to transcend the understanding that policies are impositions, something that “comes from the top”, that someone plans and writes, establishes a text, and another “implements”. To Ball and his collaborators, the professionals involved in policy interpretations and the materialization of those texts into practice, have equivalent power and importance compared to the other subjects and agents who took part in the discursive formulations and policy creation. Thus, they affirm that the creation of educational policies is a continuous process, inevitably marked by disputes between groups with conflicting interests, in which texts are repeated attempts to reinvent the practices, as well as practices constantly translate the recreation of the texts.

References

ANDRADE, E. Política de currículo para a escola organizada por ciclos de formação: articulações, discursos e significantes nas orientações curriculares para a rede estadual de Mato Grosso. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Mato Grosso. Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.


AVELAR, M. Entrevista com Stephen J. Ball: uma análise de sua contribuição para a pesquisa em Política Educacional. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 24, p. 1-18, 2016.


BALL, S. J. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.


______.Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem fronteiras. v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez. 2001.


______. Ciclo de Políticas/Análise Política. Rio de Janeiro: Palestra realizada na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), 2009. Disponível em: http://www.ustream.tv/recorded/2522493. Acesso em: 30 de junho de 2016.


FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.


HOJAS, V. F. SARESP: a escola como produtora de políticas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2017.


______. Sistema de avaliação paulista e escolas: diferentes relações. Educação em Revista, Marília, v.19, n.2, p. 161-174, 2018.


MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.


MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009.

MAINARDES, J. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 12, n. 16, p. 1-19, 2018.


POWER, S. O detalhe e o macro-contexto: o uso da teoria centrada no Estado para explicar práticas e políticas educacionais. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 11-30, jan./jun. 2006.


SILVA, R. C. D. da. Educação de surdos nos Planos Estaduais e Distrital de Educação. 255 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2018.

Published

2020-05-29

How to Cite

SILVA, R. C. D. da; MARTINS, S. E. S. de O. CONTRIBUIÇÕES DE STEPHEN BALL E COLABORADORES PARA O ESTUDO DE POLÍTICAS DE CURRÍCULO. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 386–395, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3373. Acesso em: 17 aug. 2024.