O PROFESSOR DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E AS REFORMAS EDUCACIONAIS

IMPLICAÇÕES NA SUA ATUAÇÃO POLÍTICA E PEDAGÓGICA

Authors

Keywords:

Reformas Educacionais. Política de Avaliação. Trabalho Docente.

Abstract

This research aims to identify and analyze how the teacher positions and responds in terms of professional performance, the pressures of the educational policy oriented to the search for results (or performance) of students in face of large-scale evaluations in schools. Elementary School (early years), in the municipality of Rio Branco, Acre. The focus is the relationship established between teacher-reform-strategies that this professional has developed facing the demands that have caused changes in his work. To this end, it relies on theoretical references, such as: Torres (2009); Freitas (2012); Ball (2004); Oliveira (2004); Ximenes (2012), Contreras (2002) and Giroux (1997). The research subjects are teachers of the Rio Branco - Acre municipal education system who work in the early years of elementary school, prioritizing the teachers of the 3rd (third) and 5th (fifth) years. It is a qualitative approach study with descriptive approach that aimed to obtain data with the support of semi-structured interview and questionnaire. The research identified that significant changes were made in the local school system with the collaborative regime, restructuring the teaching organization, resulting in changes in teaching work. Teachers' pedagogical work has been guided by teaching descriptors and periodic evaluations, making teacher action essentially regulated. Responsibility for results has been attributed to the teacher, resulting in the intensification of his work and the restriction of professional autonomy. Coping strategies have strongly focused on didactic-methodological actions to the detriment of those of a political nature.

References

ACRE. Secretaria de Estado de Educação. Convênio/SEE/nº 020/2006. Convênio que entre si celebram o Estado do Acre através da Secretaria de Estado de Educação e o Município de Rio Branco através da Prefeitura Municipal de Rio Branco. Rio Branco, 2006.

______ . Lei nº 1.694, de 21 de dezembro de 2005. Institui o Sistema Público de da Educação Básica do Estado do Acre, face às diretrizes da Educação Nacional e demais instrumentos legais relativos ao regime de colaboração entre as redes de ensino do Estado e Municípios. Rio Branco, 2005.

BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996.

CONTRERAS, J. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Campinas, 2012. In: Educação e Sociedade: revista de ciências da educação. Campinas, SP: Cortez, 1978-.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 69-90.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997, 270 p.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de Professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1995, p.31-61.

HYPOLITO, A. M.; VIEIRA, J. S.; PIZZI, L. C. V. Reestruturação Curricular e Auto-Intensificação do Trabalho Docente. Currículo sem Fronteiras, v.9, p.100-112, 2009.

OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p.1127-1144, set./dez. 2004.

PÁDUA, E. M. M. Análise de conteúdo, análise de discurso: questões teórico-metodológicas. Revista de Educação Puc-Campinas, Campinas, n. 13, p. 21-30, nov. 2002.

PAULO NETTO, José. Introdução ao Estudo do Método de Marx. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011. 64 p.

PINTO, U. A. A docência em contexto e os impactos das políticas públicas em educação no campo da didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (Orgs.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p.513-533.

SOARES, M. C. C. Banco Mundial: políticas e reformas. In: DE TOMMASI, L.; WARDE, M. J.; HADDAD, S. (Orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2009, p.15-40.

TORRES, R. M. Melhorar a qualidade da educação básica? As estratégias do Banco Mundial. In: DE TOMMASI, L.; WARDE, M. J.; HADDAD, S. (Orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. Tradução de Mónica Corullón. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2009, p.125-193.

XIMENES, S. B. Responsabilidade Educacional: concepções diferentes e riscos iminentes ao direito à educação. Campinas, 2012. In: Educação e Sociedade: revista de ciências da educação. Campinas, SP: Cortez, 1978.

Published

2020-05-29

How to Cite

RODRIGUES DA SILVA, C.; MIRANDA DE LIMA, E. O PROFESSOR DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E AS REFORMAS EDUCACIONAIS: IMPLICAÇÕES NA SUA ATUAÇÃO POLÍTICA E PEDAGÓGICA. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 234–248, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3079. Acesso em: 17 aug. 2024.